چکيده
سفرهاي توليد و جذب شده به واسطه احداث ساختمانها در شهرها، موجب بروز مشكلات ترافيكي ميشوند. لازم است به ساختمانها به عنوان بخشي از كاربريهاي شهري، از منظر يك ساختگاه ترافيكي كه سفرهاي جديدي را ايجاد ميكنند، توجه شود، تا با توجه به نيازها و محدوديتها، ملاحظات لازم در دوره بهرهبرداري، در طراحي ترافيكي آنها لحاظ گردد و در صورت لزوم تسهيلات جديد، در شبكه معابر بلافصل ساختمانها، منظور و يا تغييراتي در كاربريها و يا اجزاي ساختمان و محوطه آن اعمال شود.
سطح خدمات اثرسنجي براي يك توسعه خاص بايد با توجه به ميزان سفرسازي كاربري تعيين شود. به منظور مطالعه تأثير ناشي از احداث هر كاربري جديد كه همواره اثري افزايشي در حجم ترافيك محدوده موردنظر خواهد داشت، شناخت تقاضا و بررسي احجام ترافيكي در شرايط فعلي و آتي الزامي است. در مطالعه تقاضاي ايجاد شده پس از توسعه كاربري، فرآيند تحليل تقاضاي سفر بايد به شكل چهار مرحلهاي شامل برآورد توليد و جذب سفر، انتخاب مد سفر، توزيع سفر و تخصيص ترافيك انجام گيرد. در اين تحقيق سعي ميشود كه مراحل تحليل تقاضاي سفر در صورت احداث كاربري جديد و اصول عارضهسنجي ترافيكي و روشهاي تحليل تاثيرات ترافيكي ناشي از ايجاد ساختگاههاي ترافيكي يا تغيير در كاربري ساختمانها مورد بررسي قرارگيرد.