چکيده
در طول تاريخ صنعت ريلي مسئله ي تماس چرخ و ريل همواره مورد توجه مهندسين بوده است. اولين پييشرفت هاي عملي توسط دكتر كالكر با استفاده از كامپيوتر صورت گرفت.رفتار سايشي تماس هاي غلتشي/لغزشي فلز روي فلز در نيمه دوم قرن 20 صورت پذيرفت و آزمايش هاي متعددي انجام گرفت و دو عامل عوامل اصلي سايش و خزش در پروفيل هاي فلزي شناسايي گرديد فرآيند تماس غلتشي چرخ و سوزن در حالت اصطكاك خشك بسيار پيچيده است.
امروزه با بالا رفتن بار محوري و سرعت سيستم حمل و نقل ريلي باعث شده است مقدار فشار وارده به سطح و انرژي تلف شده افزايش يافته و موجب سايش شديد پروفيل هاي سوزن به خصوص در محل نوك سوزن گردد. يكي از سوانحي كه بيشترين آسيب هاي مالي و جاني براي راه آهن كشور ها را به هموراه دارد خروج از خط ناوگان در محل تقاطع سوزن هاست. همانطور كه ذكر شد با توجه به اهميت بالاي سوزن در اين پژوهش سعي شده است تا با بررسي اين پديده ها و واكاوي تئوري هاي حاكم و جمع آوري اطلاعات نقش و تاثير آسيب هاي ناشي از سايش سوزن هاي سامانه ريلي، به خصوص در ايران بررسي شده و ضرورت و نياز وجود چنين تحقيقاتي در اين مورد توضيح داده شود و اين مطالعات شروعي است بر بررسي دقيق تر پديده. در ادامه حركت قطار روي سوزن در نرم افزار Universal Mechanismشبيه سازي ميگردد و ميزان نيروهاي وارده به سوزن استخراج ميگردد سپس سوزن مورد نظر در نرم كتيا CATIA مدل سازي شده و در نرم افزار FEM نيروهاي استخراج شده از شبيه سازي Universal Mechanism به سوزن وارد گرديده و تنش هاي ايجاد شده استخراج مي شود، سپس با استفاده از مدل آركاد سايش پروفيل نوك سوزن محاسبه مي شود و عواملي مانند ميزان اصطكاك، سرعت، كيفيت خط مورد بررسي قرار خواهدگرفت.