چکيده
پديده سايش در قطعات صنعتي به عنوان معضلي جدي به شمار رفته به نحوي كه در طراحي اين گونه قطعات همواره هزينه هاي بالايي براي تعويض قطعات ساييده شده پيش بيني شده است در راه اهن ايران نيز چرخ و ريل به عنوان دو قطعه اصلي و گران قيمت محسوب مي شوند كه ساليانه به علت عدم طراحي صحيح پروفيل چرخ و ريل و عوامل خارجي ديگر هزينه هاي زيادي صرف خريد , تعويض و نصب انها مي گرددپارامترهاي زيادي بر روي ان موثر بوده و ميزان تاثير هر كدام از اين پارامترها در شرايط مختلف متفاوت است. ميزان و نوع سايش در خطوط مستقيم و قوس باهم فرق مي كند. عواملي مانند كيفيت وسائط نقليه عبوري از خط,شيب و فراز , نوع و كيفيت زيرسازي, ميزان رطوبت و شرايط جوي كه خط در ان واقع شده نيز بر روي سايش موثر است. براي دستيابي به كمترين مقدار سايش انجام آزمايشهاي سايش ضروري مي نمايد. به اين منظور نمونههايي از قطعات مورد نظر را مي توان دردستگاه تست سايش نصب نموده عمر سايشي آنها را تعيين و تغييرات لازم را در آلياژ و پوششهاي سطحي آنها معين نمود. جهت انجام ازمايشات و تحقيقات ازمايشگاهي در زمينه سايش , از دستگاه هاي تستر سايش استفاده مي شود.در اين سمينار پارامترهاي موثر بر سايش چرخ وريل مورد ارزيابي قرار مي گيرند همچنين سعي بر ان است كه تجهيزاتي كه در سال هاي اخير در تحقيقات بر روي سايش چرخ وريل مورد استفاده قرار گرفته است معرفي شود.