چکيده
امروزه با توجه به رقابت شديد حاكم بر محيط بازارهاي جهاني و منطقه اي، موسسات، سازمانها و شركتها، به كارگيري راهبردهاي متناسب با مشتريان، به منظور جذب و حفظ آنان ضرورتي انكارناپذير است. اما دستيابي به اين مهم، منوط به شناخت مشتريان و درك الگوهاي رفتاري آنان است. در اين ميان، چگونگي پيشبيني رفتار مشتريان، توجه بسياري از شركتها و نيز پژوهشگران اين حوزه را به خود جلب نموده است. يكي از مهمترين دلايل مطالعة الگوهاي رفتاري مشتريان اين است كه راهبرد هاي بازاريابي براساس رفتار مصرف كننده شكل ميگيرند. در صورتي كه رفتار مشتريان به شكل قواعد منطقي ارائه شود، آنگاه ميتوان مشتريان را به گروههايي با ويژگيهاي مشابه طبقه بندي كرد، كه اين امر به تبيين راهبرد متناسب با هر گروه از مشتريان به منظور بهبود روابط و حفظ مشتريان كمك شاياني ميكند.
اطلاعات مهمترين دارايي در كسب و كار شناخته شده است، به گونه اي كه موفقيت هر سازماني به ميزان استفاده و كاربردي كردن دادههاي جمع آوري شده بستگي دارد. برخورداري از پايگاه داده مشتري در هر كسب و كار، به مديريت سازمان درتعيين رفتار مشتري براي عرضة خدمات بهتر ياري ميرساند. امكان جمعآوري داده در پايگاه دادهها بستر مناسبي جهت بهرهگيري از تكنيكهاي دادهكاوي به عنوان ابزاري قدرتمند براي استخراج دانش از دادهها فراهم ميآورد. اين تكنيكها ميتواند مسائلي را حل نمايد كه رويكردهاي سنتي گذشته در حل آنها ناتوان هستند.