چکيده
چكيده
هرگاه جسمي داخل يك جريان سيال قرار گيرد، از طرف سيال نيرويي در راستاي حركت به جسم وارد ميشود كه نيروي درگ نام دارد. كاهش اين نيرو از جمله چالشهاي مهم صنايع هوايي و دريايي ميباشد، چرا كه كاهش سرعت، افزايش مصرف سوخت، از كار افتادن تجهيزات و مشكلات زيست محيطي را به دنبال دارد. از جمله روشهاي كاهش درگ، كاهش درگ به وسيله نانوپوششها ميباشد. اخيرا نانوپوششهاي فوقآبگريز اكسيد فلزي توجه بسياري از محققان را به خود جلب كرده است و در بين اكسيدهاي فلزي، نانوپوششهايي از جنس اكسيد روي، آلومينا و تيتانيا بيش از بقيه مورد توجه قرار گرفتهاند. كه در اين مطالعه به مرور يافتههاي جديد محققان براي ساخت نانوپوششهاي فوقآبگريز اكسيد فلزي براي كاهش نيروي درگ پرداخته شده است. سطوح فوقآبگريز با زاويه تماس استاتيك بالاتر از 150 درجه، پسماند زاويه تماس كمتر از 10 درجه و ايجاد يك لايه هوا بين سطح جامد و مايع باعث كاهش اين نيرو ميشود. در سرعت كم، لايه هوا تقريبا تمام ناحيهي سطح آب را پوشانده و لغزش در همه جا رخ ميدهد و موجب كاهش شديد درگ ميشود. با افزايش سرعت و در جريان درهم درگ كاهش كمتري مييابد و سطح لغزش كمتري دارد. با اين وجود، با استفاده از نانوپوششهاي فوقآبگريز آلومينا و تيتانيا بر روي پايه آلومينيوم به ترتيب ميزان كاهش نيروي درگ 30-20 و 15 درصدي در جريان درهم حاصل شده است و بيشترين ميزان كاهش درگ نيز با استفاده از نانوپوششفوقآبگريز اكسيد روي بر روي پايه پلي استر به ميزان 80 درصد بوده است.
واژههاي كليدي: كاهش نيروي درگ، اكسيد فلزي، ترشوندگي، فوقآبگريزي