چکيده
راه آهن به عنوان يكي از ايمن ترين س يستم هاي حمل و نقل جهت جابجايي بار و مسافر در جهان
ش ناهته ش سه اس تا اما اين بسان معنا نميباش س كه هيچ س ان هاي در آن رخ نميدهس. يكي از مهم ترين
مس الل مربو به ايمني حركت قطارهاا هروجازهط قطار ميباش س كه به عوامل متعسدي بس ت ي دارد و در
صورت مناسب نبودن و نقص هركسام از اين عوامل احتمال بروز هروج از هط قطار افزايش مييابس. هروج از
هط پسيسه اي اس ت كه در آن يك يا چنس چرخ قطار از ريل هارج گردد و اين نوع س وانه هم از ن ر فني و
اقتص ادي و هم از ن ر اجتماعي و حتي س ياسي اهميت ويژهاي دارد و در صورت بروز باعث ايجاد هسارات
مالي و بعض ا جاني شسه و چهره راهآهن را بعنوان يك سيستم حمل و نقلي ايمن هسشهدار ميكنسا ازطرفي
با افزايش س رعت سير در قطارهاي مسافري و همننين افزايش ميزان بارم وري در قطار هاي باري مسلله
ايمني س ير اهميت بصص وصي پيسا ميكنس كه اهميت پرداهتن به مسلله هروج از هط و جلوگيري از بروز
آن را دوچنسان ميكنس. كش ورهاي مصتلب به من ور كنترل و كاهش هروج از هط اقسامات فراواني را انجام
داده انس به طوري كه طي س ال هاي اهير ميزان س وانه هروج از هط در ات اديه اروپا به درص سهاي بسيار
پاييني )زير 01 درص سر رس يسه اس تا اين درحالي اس ت كه همننان بيش از نيمي از س وانه ريلي ايران
مربو به هروج از هط اس تا اين مو وع اهميت توجه دوچنسان به اين پسيسه را بيش از پيش نش ان
ميدهس و لزوم استفاده از راهكارها و ابزارالات مصتلب به منور كنترل و كاهش آن را نشان ميدهس.
پسيسه هروج از هط به طور معمول در م ل س وزنها و قوس هاي تنس اتفاق ميافتسا همننين در م ل
هاي اجتماعات ش لوو و م ل هايي كه راهآهن داراي س ازه هاي اس تراتژيك ن ير پل ها ميباش س اهميت
بسيار زيادي پيسا ميكنس.
يكي از اين ابزارآلات ريلهاي م افظ هس تنس كه نقش بس زايي در كنترل و جلوگيري از هروج از هطا
كاهش ميزان سايش و نويز در راهآهن هاي كشورهاي مصتلب داشته انس اما متاسفانه در ايران توجه چنساني
به آنها نش سه اس ت. بسين من ور در اين رساله سعي شسه است تا تاثير ريل م افظ در هروج از هط ناوگان
در م ل س وزن ها و پل ها مورد مطالعه قرار داده و با بررس ي آييننامههاا گزارش ات و ت قيقات مصتلب
ج
ص ورت گرفته درهص وك كاربرد ريل م افظ امكان اس تفاده از ريل م افظ را در راهآهن ج.ا.ا مورد بررسي
قرار داده و بهترين جانمايي را به من ور افزايش رانسمان آن معرفي كرد