چکيده
مسئله مسيريابي وسايل نقليه شامل طراحي و بهينه سازي مجموعه اي از مسيرها براي جرياني از وسائل نقليه است كه دريك يا چند انبار مستقر بوده و آماده خدمت رساني به تعدادي از مشتريان كه در اطراف دپو پراكنده شده اند مي باشد. هدف از اين مسئله حداقل سازي كل مسافت يا زمان سير طي شده مي باشد. در حالي كه در توزيع كالاهاي با ارزش، سري و خطرناك توجه به اهداف امنيتي بسيار مهم تر از در نظر گرفتن اهداف كلاسيك مي باشد و اگر هدف كاهش ريسك حمل و نقل در نظر گرفته نشود نه تنها باعث افزايش زمان و هزينه حمل كالا در سيستم مي شود بلكه موجب ايجاد خسارت و زيان نيز مي گردد. اين گزارش روي توزيع امن پول نقد تمركز دارد. حمل پول نقد به دليل ماهيت آن ريسك حمله تروريست را در بر دارد. هدف از اين مطالعه طراحي يك مدل مناسب براي حمل پول نقد از يك انبار به چند شعب بانك مي باشد كه تا حد ممكن خطرات ناشي از حمل پول نقد حداقل گردد.
در اين سمينار مروري بر نحوه محاسبه ريسك در مطالعات مسيريابي وسايل نقليه تحت ريسك انجام مي گيرد. همچنين سعي گرديده است استراتژي هاي توزيع امن پول مورد بررسي قرار گيرد. استراتژي مورد توجه در اين سمينار استفاده از مسيرهاي غيرمشابه با مسافت يكسان مي باشد به عبارت ديگر براي كاهش احتمال سرقت مسيرهاي غيرمسلط حمل و نقل پول نقد به صورت دوره اي تغيير مي كند.
به دليل كاربرد خوب نظريه بازي در تحليل استراتژي هاي رقيب از اين روش براي محاسبه احتمال سرقت در يك مسير بهره گرفته مي شود. به نحوي كه وسيله نقليه و سارق بازيكنان اين بازي در نظرگرفته مي شود. استراتژي وسيله نقليه مجموعه جواب هاي حمل و نقل و استراتژي سارق لينك هاي مختلف براي حمله تروريستي است و ميزان عايدي سارق پول حمل شده وسيله نقليه در زمان سرقت مي باشد و بازي با جمع صفر است. هدف مهاجم حداكثر كردن حداقل پول سرقت شده و هدف مدافع حداقل كردن حداكثر عايدي تروريست مي باشد.
نكته ديگري كه مورد توجه قرار مي گيرد احتمال موفقيت يك سرقت مي باشد. به علت آن كه ممكن است برخي از سرقت ها با شكست مواجه شوند احتمال موفقيت سرقت نيز با استفاده از تصميم گيري چند معياره محاسبه مي گردد. معيارها شامل تعداد ايستگاه هاي پليس، مشخصات خيابان (ترافيك و شلوغي، تعداد دوربين، راه دررو، فرعي يا اصلي بودن، يك طرفه و دوطرفه بودن، عرض خيابان و ...) و نرخ جرايم مي باشد.
بُعد زمان نيز براي نزديكتر شدن مسئله به شرايط دنياي واقعي حائز اهميت است، براي نيل به اين هدف براي هر مشتري پنجره زماني سخت در نظر گرفته مي شود. به عبارت ديگر هر مشتري بايد در پنجره زماني خودش ملاقات شود و اگر وسايل نقليه بعد از پايان زمان خدمت دهي به مشتري برسند كالا دريافت نمي شود.
براي موارد بيان شده محدوديت ها و تابع هدف كاهش ريسك در راستاي استفاده در دنياي واقعي به مدل پايه اضافه مي گردد كه توجه به توابع هدف چندگانه رويكردي است كه به دليل اين كه به تصميم گيرنده قدرت انتخاب بيشتري مي دهد مورد علاقه مديران صنايع مي باشد.