چکيده
افزايش هزينه¬هاي انرژي، كاهش انرژي¬هاي فسيلي و مزيت¬هاي انرژي¬هاي تجديدپذير همه عاملي شده است تا طراحان خودروها به سمت طراحي خودروهاي الكتريكي سوق داده شوند. طراحي اين خودروها مسيري تازه به سوي كاهش وابستگي به سوخت هاي فسيلي و كاهش انتشار گازهاي گلخانه¬¬¬¬¬¬اي بوده و از طرفي توسعه¬ي خودروهاي الكتريكي فوايد اقتصادي فراواني را نيز به ارمغان آورده است. از طرفي، يكي ديگر از اقدامات جهت كاهش سوخت هاي فسيلي با توسعه¬ي شهرنشيني و ترافيك شهري، استفاده از راه¬آهن برقي است كه چند دهه اخير، اين صنعت پيشرفت بسيار سريعي داشته است. قابليت بازيابي انرژي قطارهاي برقي در هنگام ترمزگيري، منجر شده تا اين سيستم به عنوان يكي از پربازده¬ترين سيستم¬هاي حمل و نقل مطرح شود. مطالعات فراواني براي استفاده بهينه از اين انرژي برگشتي، صورت گرفته است. يكي از اين ايده¬ها استفاده از اين انرژي براي شارژ خودروهاي الكتريكي در ايستگاه¬هاي شارژ مي¬باشد.
شارژ تعداد زيادي خودروي الكتريكي در شبكه، باعث افزايش بار در زمان¬هاي مختلف يك روز مي¬گردد كه اين مي¬تواند مشكلاتي از جمله اضافه بار و كاهش بيش از حد ولتاژ در شبكه توزيع، به خصوص در زمان هاي پيك بار ايجاد كند. همچنين زمان شارژ طولاني باعث كاهش مقبوليت اين خودروها مي¬گردند.
براي حل اين قبيل مسائل براي شارژ خودروهاي الكتريكي، روش¬هاي مختلفي پيشنهاد شده است. يكي از اين روش ها استفاده از انرژي بازگشتي قطارهاي برقي، جهت كاهش افت ولتاژ در شبكه، در هنگام پيك بار و همچنين شارژ خودروهاي الكتريكي توسط اين انرژي، در هنگام كم باري، مي¬باشد. از ديگر از روش ها براي حل اين مسئله، انتقال زمان شارژ به زمان¬هاي ديگري مي¬ باشد. همچنين جهت مقابله با مساله مدت زمان شارژ, روش شارژ سريع و ايستگاه¬هاي شارژ سريع معرفي شده اند و براي مديريت زمان شارژ نيز روش¬هاي مختلفي- از جمله قيمت هاي مختلف برق در زمان¬هاي متفاوت مطرح شده است و اين ها زماني امكان پذيرند كه از يك شبكه هوشمند جهت مديريت آنها، استفاده شود. لذا اين سمينار روش¬هاي مختلف برنامه زمانبندي شارژ خودروها با هدف بهينه¬سازي مكان و اندازه ايستگاه¬هاي شارژ سريع، روش¬هاي مختلف كاهش زمان شارژ و همچنين پتانسيل موجود در انرژي بازگشتي از قطارهاي برقي را مورد بررسي و تحليل قرار داده است.