چکيده
تأمين و توليد انرژي همواره يكي از دغدغه هاي اصلي بشر بوده است. امروزه محدوديت منابع سوخت
فسيلي و مباحث زيست محيطي، محققان را به سمت راهكارهاي بهينه تر توليد انرژي و ساير منابع توليد
انرژي سوق داده است. يكي از راهكارهاي مهم كه مزاياي صرفه جويي در مصرف سوخت و كاهش توليد
آلاينده ها را نيز به دنبال دارد، استفاده از سوخت هاي غني از هيدروژن مي باشد. به طور عمده استفاده از
هيدروژن در سوخت متان بررسي شده است، اگرچه در سوخت هاي ديگر هم كاربر دارد، اما متان نسبت به
ساير سوخت هاي فسيلي به علت داشتن كربن كمتر سوخت پاك تري محسوب مي شود.
استفاده از هيدروژن در سوخت هاي فسيلي به طور كلي ميزان انتشار كربن مونوكسيد و كربن
دي اكسيد را كاهش مي دهد، كه به طور عمده به علت كاهش كربن است؛ اما در بحث آلاينده NOx بايد
بررسي هاي زيادي انجام شود. به همين دليل در اين پروژه انواع مكانيسم هاي توليد NOx معرفي شده است.
در ادامه تأثير كاربرد سوخت هاي غني از هيدروژن روي ميزان انتشار آلاينده ها در شعله هاي نفوذي و
غير نفوذي، مشعل هاي چرخشي، شرايط رقيق سوختي و انواع موتورهاي داخلي مورد مطالعه قرار داده شده
است. همچنين در ادامه پروژه استفاده از هيدروژن در ساير سوخت هاي پركاربردتر مانند، متان، بنزين،
ديزل، اتانول و ...، هواي غني از اكسيژن و در تكنولوژي احتراق بدون شعله بررسي شده و در آخر براي
كاهش بسيار بالاي NOx احتراق كاتاليستي هيدروژن بيان شده است.
واژه هاي كليدي: سوخت هاي غني از هيدروژن، متان، كربن مونوكسيد، كربن دي اكسيد، NOx