چکيده
سال است. سالانه 29-15 تلفات جادهاي نهمين عامل مرگ و مير درجهان و اولين عامل مرگ دربين جوانان [1] نفر است. 3400 ميليون نفر درتصادفات جادهاي جان خود را از دست ميدهند كه معادل روزانه 11/24 همچنين امروزه تعداد تصادفات جادهاي در كشور ايران رو به افزايش است و در نتيجه، خسارتهاي مالي ناشي از آنها كه بر خانوادهها و دولت تحميل ميشود بسيار بالا بوده و با توجه به اينكه خسارتهاي مالي و جاني، رواني و اجتماعي در مواردي غيرقابل جبران ميباشد ضرورت دارد به منظور جلوگيري از خسارت تصادفات رانندگي، راهكارهاي موثري به اجرا گذارده شود. عوامل موثري در ايمني حمل و نقل جادهاي و بروز تصادفات دخيل هستند كه ميتوان از آن به خستگي راننده، طرح هندسي راه و مسير و امكانات و ايمني خودرو و غيره اشاره نمود. يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر روي ايمني در حمل و نقل جادهاي كه امروزه در كشور ايران به آن بسيار توجه ميشود بحث تاثير قيمت حاملهاي انرژي ميباشد. يكي از پارامتهايي كه بر روي بخشي از سفر وسيله نقليه و كيفيت گزينههاي حمل و نقل بسيار تاثيرگذار است، قيمت سوخت ميباشد كه ميتواند بسته به نوع تغيير قيمت در بخش حمل و نقل باعث كاهش تصادفات شود. بخصوص در حمل و نقل جادهاي، قيمت سوختهايي نظير بنزين و گازوئيل به عنوان منابع اصلي تامين انرژي براي حركت وسايل حمل و نقل مطرح ميباشند و لذا جزء پارامترهاي تاثيرگذار بر ايمني حمل و نقل جادهاي ميباشند. در انجام اين پژوهش با بررسي و تتبع در آمار و ارقام و همچنين ادبيات موضوعي تحقيق، در نظر است تا به بررسي تاثيرات افزايش قيمت سوخت بر ايمني حمل و نقل جادهاي پرداخته شود و با جمعآوري و تحليل دقيق آمار و ارقام موجود از منابع مختلف و همچنين بررسي و تلفيق در تحقيقاتي كه در زمينه ادبيات موضوع تحقيق صورت پذيرفته است، نسبت به بررسي تاثيرات افزايش قيمت سوخت بر ايمني حمل و نقل جادهاي اقدام گردد