چکيده
چكيده
در سالهاي اخير استفاده از شبكه اقتضايي خودرويي (VANET) به عنوان بستري براي پيادهسازي سيستمهاي حمل و نقل هوشمند (ITS) مورد توجه نهادهاي دولتي، صنايع و تحقيق مراكز دولتي قرارگرفته است از سوي ديگر گسترش چشمگير شبكههاي خودرويي به منظور افزايش بهرهبري حمل و نقل، افزايش ايمني جادهها، مديريت ترافيك جادهاي و افزايش و آسايش راحتي سرنشينان، نگرانيهايي را درباره كمبود پهناي باند اختصاص يافته به اين شبكهها ايجاد نموده است. استفاده از تكنولوژي مسيريابي در، بهبود بازدهي ارتباطات شبكه خودرويي و تامين كيفيت سرويس مورد انتظار در كاربردهاي مرتبط با ايمني و نيز كاربردهاي غيرايمني از اهميت بالايي برخوردار است. پژوهشهاي صورت گرفته در حوزه بكارگيري مسيريابي در شبكههاي اقتضايي خودرويي به دليل ويژگيهاي منحصر به فرد شبكههاي خودرويي از جمله تحرك فراوان و توپولوژي متغير شبكه روشهاي مورد استفاده براي مديريت و كنترل بازدهي بيشتر در تكنولوژي مسيريابي در شبكههاي خودرويي را فراهم آورده است. ميتوانيم در روشهاي نوين استفاده از مسيريابي در شبكههاي اقتضايي خودرويي خصوصا در زمينه بهرهوري ترافيك و الگوهاي دسترسي به بررسي چالشهاي موجود در پيادهسازي اين تكنولوژي در محيط پويا و پرتحرك شبكههاي خودرويي بپردازيم.