چکيده
در نرمافزار شبيهسازي ميكروسكوپيك (خردنگر)، از مدلهاي «تعقيب خودرو» براي تعيين اندركنش يك خودرو و خودرو جلويي كه در يك خط حركت ميكنند، استفاده ميشود. مطالعات زيادي روي اين مدل¬ها انجام شده است. مدل¬هاي تعقيب خودرو با استفاده از رابطه¬ي بين سرعت مطلوب خودرو و و سرفاصله¬ي مكاني بين خودروي تعقيب¬كننده و خودروي پيشرو، تعريف مي¬شود.
در اين تحقيق، سه فرمول¬بندي مختلف از مدل¬هاي تعقيب خودرو شامل فرمول¬بندي سرعت، شتاب مولكولي و فرمول¬بندي شتاب سيال را بررسي و مقايسه مي¬كند . ابتدا، مدل¬هاي ون¬اِرده، گرين¬شيلدز، گرين¬برگ و پايپس انتخاب شده و سپس مورد بررسي قرار گرفته¬اند. در ادامه مسائل مرتبط با فرمول¬بندي تعقيب خودرو بيان مي¬شود. با دانستن اين¬كه شرايط جريان ترافيك متفاوتي وجود دارد، سه سناريوي مختلف براي مقايسه انتخاب شده است. نتايج نشان مي¬دهد كه فرمول¬بندي سرعت موجب مي¬شود كه بعد از ايجاد يك اختلال در جريان، خودروها به شرايط پايدار برمي¬گردند در حالي كه دو فرمول¬بندي ديگر، چنين نتيجه¬اي نمي¬دهد.
در ادامه مقايسه اي بين سه نرم¬افزار شبيه سازي پركاربرد (AIMSUN، VISSIM و PARAMICS) انجام مي¬شود. مدل¬هاي تعقيب خودروي اين نرم¬افزارها براساس تئوري¬هاي متفاوتي توسعه يافته و با استفاده از داده¬هاي مختلف، كاليبره شده¬اند. نتايج هر مدل با داده¬هاي ميداني برداشت شده، مقايسه شده¬اند و نتايج نشان داد كه مقادير خطاي مدل AIMSUN كمتر و مقادير خطاي دو مدل ديگر به هم نزديك است. اين يافته¬ها با آزمون "رفتار رانش و جستجوي هدف" تاييد شد.