چکيده
به منظور افزايش عمر بهره برداري و كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري راه ها و همچنين ضعف در توليد قيرها و ساخت نمونه هاي آسفالتي مقاوم ، محققان اصلاح مخلوط هاي آسفالتي را در اولويت كارهاي خود قرار داده اند . قير به عنوان يك ماده مصرفي در صنايع مختلف به ويژه راه و ساختمان از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار است . قسمت عمده تحقيقات انجام شده در راهسازي معطوف به جزء قير است ، زيرا اين ماده علي رغم درصد وزني كم ( 4 تا 6 درصد ) در استحكام و پايداري پوشش جاده در مقابل عوامل فرسايشي نقش مهمي دارد و در نتيجه ، هرگونه بهبود خواص قير ، باعث بهبود عملكرد آسفالت مي شود. بنابراين تلاش هاي زيادي براي بهبود عملكرد قير به وسيله اصلاح شيميايي يا فيزيكي شده است . استفاده از افزودني ها يك روش متداول براي اصلاح قير مي باشد و اضافه كردن افزودني ها در سال هاي اخير از محبوبيت بالايي برخوردار شده است . كه اين مسئله به دليل بهبود عملكرد روسازي در بخش هاي مختلف مي باشد. پليمر ها يكي از مهم ترين اصلاح كننده هاي قير به شمار مي آيند كه سبب بهبود عملكرد مخلوط در دماهاي بالا و پايين ، افزايش مقاومت در برابر خستگي ، افزايش مقاومت در برابر شيارشدگي و تغيير شكل هاي دائمي و به طور كل سبب افزايش كارايي روسازي مي شوند . اين اصلاح كننده ها موادي هستند كه يا از قبل به قير و يا در حين ساخت مخلوط هاي آسفالتي به آن اضافه مي شوند . جهت دستيابي به مخلوط آسفالتي پليمري ابتدا لازم است قير اصلاح شده پليمري توليد شود . تهيه و توليد قير اصلاح شده پليمري داراي فرآيند پيچيده اي است كه دما ، زمان و نحوه اختلاط ، سه پارامتر مهم و تأثيرگذار در اين فرآيند هستند . هدف از امتزاج قير و پليمر ، رسيدن به يك مخلوط سازگار متشكله از دو فاز است كه به طور يكنواخت در مخلوط پخش شود . امروزه مخلوط قير خالص با پليمر با استفاده از انواع گوناگون دستگاه ها انجام مي شود كه به طور كلي اين دستگاه ها يا از نوع مخلوط كن برشي ضعيف با سرعت حدود ۶۰۰ دور بر دقيقه و يا از نوع مخلوط كن برشي قوي با سرعتي بيش از ۶۰۰ دور بر دقيقه مي باشند . در اين سمينار ابتدا به معرفي مواد پليمري ، خصوصيات ، طبقه بندي ، ساختار و شكل اين مواد و همچنين افزودني هاي قابل استفاده در آن ها پرداخته مي شود . در ادامه اصلاح كننده هاي پليمري مخلوط هاي بتن آسفالتي از قبيل : پلاستيك ها ( ترموپلاستيك ها يا ترموست ها ) ، الاستومرها ، ترموپلاستيك الاستومرها ، الياف ها و نانو كامپوزيت هاي پليمري مورد ارزيابي قرار مي گيرند . سپس در انتهاي اين قسمت مشكلات استفاده از اصلاح كننده هاي پليمري نيز بررسي مي شوند . در فصل پاياني اين مطالعه ، به كارهاي تحقيقاتي انجام گرفته در زمينه تأثير استفاده از اصلاح كننده هاي پليمري بر خواص مخلوط هاي آسفالتي مي پردازيم .