چکيده
در دهه هاي اخير رشد سيستم هاي كنترل قطار درخطوط ريلي در اروپا (ERTM -ETCS ) را شاهد هستيم كه در دل آن سيستم اتوماتيك حفاظت قطار در سه سطح 1و2و3در ETCS تعريف شده است.سطح 3 اين مدل از بلاك متحرك براي طراحي نحوه حركت استفاده ميكند و از زمان سفر (HEAD WAY) كمتري برخوردار است.اگرچه در سيستم بلاك ثابت سطح 2 زمان سفر كمتري را نسبت به بقيه سيستم هاي بلاك ثابت دارد.هدف از طراحي سامانه كنترل قطار استفاده از آن در سيستم ETCSبه عنوان ابزاري براي بهبود بخشيدن به عملكرد سيستم ETCS LEVEL3 است.هر چند اين ابزار را مي توان در سطح 2 نيز بكار برد وشرايط عملكرد آن را بهبود بخشيد.ازمزاياي اين سيستم كنترلي (ETCS) در قياس با بقيه سيستم هاي محافظت اتوماتيك قطار(ATP ) مي توان به زمان سفر(HEADWAY) كمتر،افزايش ظرفيت حمل مسافر در خطوط مخصوصا در مسيرهاي سريع السير(HSL ) با حجم ترافيك بالا ميتوان اشاره كرد.
واژههاي كليدي: سيستم كنترل اتوماتيك قطار،سيستم حفاظت اتوماتيك قطار،سيستم كنترل قطار اروپايي (ETCS)،سيستم كنترل ترافيك ريلي اروپايي(ERTMS)