چکيده
ظرفيت نواحي واگرايي آزادراه به دليل اغتشاش ناشي از كاهش سرعت و حركت تغيير خط مابين خودرو
هاي كه در حال حركت مستقيماند با خودروهايي كه در حال گردش به راست هستند، كمترر از بشرش هراي
اصلي آن است. بنابراين اين نواحي به عنوان گلوگاه و نقاط حادثهخير فرض ميشوند. با افزايش تعداد خطوط
و تغيير استراتژي عملي در آزادراه چند خطه مششصات جريان خودرو پيچيدهتر مي شود و كرارايي و ايمنري
عملي تحت تأثير قرار ميگيرد. با توجه به پيچيدگي جريان ترافيكي اين نرواحي، بررسري روش هراي تعيرين
ويژگيهاي ترافيكي اين نواحي براي جلوگيري از كاهش ايمني و كارايي آزادراه امري ضروري است. مهمترين
مششصات ترافيكي كه بايد در اين نواحي تعيين شود زمان سفر، طول صف، تأخير و چگالي است.
طي سال هاي گذشته با رشد علم مهندسي ترافيك و شناسايي پارامترهاي گوناگون تأثيرگذار بر عملكررد
مسيرهاي حمل ونقل، روشهايي گوناگون براي برآورد و تشمين زمان سفر، طول صف، تأخير و چگالي كره از
شاخصهاي پراهميت عملكرد آزادراه ميباشند، ارائه گرديده است و به طوركلي دادههاي موردنياز برر اسرا
برداشتهاي مير داني و اسرتفاده از تهه ير زات كنتررل تراف يكر ي نصر شرده در مسر ير و ير ا شر يه سراز ي در
نرم افزارهاي ترافيكي تهيه شده است و تهزيه وتحليل روي داده ها توسط الگوريتمهرا و منطرف فراز ي و شر كه
عص ي و غيره انهام گرفته است. در همين زمينه سعي خواهد شرد تمرام ي روش هراي معت رر برراي آزادراه و
نواحي واگرايي آن گردآوري شود و ضمن بررسي دقيف هركدام ،مقايسه نيز صورت پذيرد.