چکيده
چكيده
جت هاي برخوردي به دليل برخوردار بودن از نرخ بالاي فرآيندهاي انتقال همواره از موضوعات موردتوجه محققين بودهاند.كاربرد وسيع آنها در صنايع مختلف را ميتوان يكي از دلايل كثرت تحقيقات متفاوت در اين زمينه برشمرد. جريان جت برخوردي همواره يكي از جريانهاي مستعد به آشفتگي در نظر گرفتهشده و اين خود دليل بالا بودن نرخ فرآيندهاي انتقال در اين جريان ميباشد. البته امروزه تمام محققين بر نقش برجستهي ساختارهاي منسجم در نرخ انتقال حرارت جتهاي برخوردي اتفاقنظر داشته و به دنبال بهبود عملكرد جت با شناخت درست از رفتار اين ساختارها ميباشند.
در اين سمينار ابتدا به مفهوم كلي جت برخوردي و معرفي بخشهاي متفاوت از ميدان جريان آن پرداختهشده است. سپس اصول اوليه آشفتگي و مدلهاي متداول مورداستفاده جهت تحليل جريان آشفته بررسيشدهاند. مطالعاتي كه دربارهي اثرات ساختارهاي منسجم بر ميدان جريان و نرخ انتقال حرارت بودهاند، موردتوجه قرارگرفته و خلاصهاي از نتايج آنها در سمينار قيدشده است. همچنين تلاش بر اين بوده كه ارتباطي منطقي ميان ساختارهاي منسجم و مشخصههاي انتقال جريان برقرار شود. درنهايت به بررسي روشهاي استخراج و شناسايي ساختارهاي منسجم پرداختهشده و سعي بر اين بوده است كه با معرفي روشهاي رياضي تنها با در دست داشتن ميدان سرعت كه ميتوان آن را از حل عددي يا مطالعات تجربي به دست آورد، ساختارهاي منسجم در داخل ميدان جريان را شناسايي نموده و رفتار آنها را مطالعه كرد.
واژههاي كليدي: جت برخوردي، ساختارهاي منسجم، انتقال حرارت