چکيده
بررسي اجزاء تشكيل دهنده هر پست فشار قوي حاكي از آن است كه ترانسفوورماتور قفدرت از اصف ي
ترين تجهيزات در پستهاي انتقال و فوق توزيع مي باشد. بنابراين در نگهداري و بهره برداري صحيح از
آن ميبايست مسائل فني به دقت رعايت گردد. يكي از عاملهاي مهم در طفول عمفر ترانسفوور ماتور
درجه حرارت سيم پيچها و روغن آن مي باشد. طراحي مناسب بدنه اص ي ترانسوورماتور و نحوه اتصال
آن به منبع انبساط روغن ، يك پارامتر مهم در انتقال حرارت و خنك سازي ترانسوورماتور مي باشفد .
باتوجه به اهميت دماي روغن در عمر عايق هاي ترانسوورماتور، بررسفي تفثيير طراحفي مناسفب بدنفه
اص ي ترانسوورماتور و نحوه اتصال آن به منبع انبسفاط روغفن در انتقفال حفر ارت و خنفك سفازي آن
ضروري به نظر ميرسد.
ترانسوورماتورهاي توزيع براي كار در يك محدود درجه حرارت روغن طراحي مفي شفوند كفه محفدو د
مجاز ناميده مي شود. اين محدوده به عوامل مخت وي نظير كلاس عايق سيم پيچها, سيال خنك كفن,
نحوه خنكسازي و دماي محيط بستگي دارد. اگر يك ترانسوورماتور در دماي پفايين كفار كنفد عمفر
عايق آن افزايش مييابد, بر اين اساس مي توان گوت كه درجه حرارات يك عامل مهم در بهينه سازي
ترانسوورماتور ميباشد. دماي نقطفه داغ، يكفي از پارامترهفاي مهفم و ك يفدي در تعيفين عمفر عف ايقي
ترانسوورماتورمي باشد. به همين دليل بررسي و شناخت نقطفه ي داغ امفري ضفروري و لازم اسف ت در
اينجا به بررسي دماي نقطهي داغ و پارامترهاي موير در كاهش دمفاي نقطفه ي داغ و سيسفتم خنفك
] كنندگي ترانسوورماتور پرداخته ميشو