چکيده
در اين سمينار به مطالعه و بررسي روش هاي نوين خنك كاري قطعات داغ در توربين گاز براي قطعاتي كه در معرض دماهاي بالا قرار دارند مانند پره ها و محفظه احتراق توربين گاز پرداخته شده است. گازهاي حاصل از احتراق در محفظه احتراق توربين گاز، در برخورد به پرههاي توربين، داراي دماي بسيار بالا ميباشد كه اين دما گاهي تا K٢0٠٠ ميرسد. در حالي كه پره توربين و بدنه محفظه احتراق توانايي تحمل چنين تنش حرارتي را ندارند. از طرف ديگر براي دسترسي به بازدهي بالاتر در توربين هاي گاز پيشرفته امروزي، افزايش دماي ورودي به توربين، يك نياز ضروري ميباشد. به اين ترتيب، خنك كاري قطعات داغ راه كارمناسبي براي رفع اين مشكل ميباشد. از جمله روش هاي خنك كاري موجود ميتوان روشهاي جابجايي، برخوردي، لايه اي و فوراني را نام برد و در ادامه به بررسي روش هاي نوين خنك كاري پرداخته ميشود.