چکيده
در طراحي اغلب قطعات مهندسي، استفاده از انواع شيارها، به علت الزامات طراحي نظير اتصال قطعات به يكديگر، راهاندازي قطعات دوار ماشينآلات و...، امري اجتنابناپذير است. وجود شيارها در قطعات مهندسي، موجب تمركز تنش در اطراف آنها شده و ميتواند ظرفيت تحمل بار استاتيكي قطعات را كاهش دهد. شيارها از مهمترين ناپيوستگيهاي موجود در قطعات مهندسي ميباشند و به دليل حساسيت بالاي اين سازهها، صحت و دقت عملكرد آنها بايد تحت بارگذاريهاي مختلف موردبررسي قرار گيرد.
عموما شيارها در معرض سه مود بارگذاري كه عبارتاند از: مود I (مود بازشدگي)، مود II(لغزش داخل صفحهاي) و مود III (لغزش خارج صفحهاي) قرار گيرند كه در عمل در معرض تركيبي از اين سه نوع مود پايه قرار ميگيرند كه به مود تركيبي معروف ميباشد.
در شكست ترد قطعات، به دليل ماهيت خاص ماده، لحظه شروع ترك از نوك شيار، همان لحظه شكست ناگهاني قطعه ميباشد؛ بهبيانديگر چنانچه جنس قطعه شياردار از يك ماده ترد و يا شبهترد باشد ميتواند موجب به وجود آمدن يك شكست فاجعهبار و يا كوتاه شدن عمر ساختار سازه شود.
هنگاميكه قطعات تحت بارگذاريهاي پيچيده قرار گيرند، احتمال به وجود آمدن برش خارج صفحهاي زياد است. لذا مطالعه در مورد رفتار آنها تحت بارگذاري تركيبي I/III امري ضروري ميباشد. در اين تحقيق، شكست تركيبي شيارها در شكلهاي مختلف بهصورت تجربي و تئوري با تمركز بر پيشينه تحقيقات كه بر روي قطعات ترد شياردار از جنسهاي مختلف مانند گرافيت، پليمر متيل متاكريلات و پليمر كريستالي كه تحت بارگذاريهاي مود I خالص، مود III خالص و يا تركيبي از اين دو مود (كشش-پيچش) قرار ميگيرند، انجام ميشود.