چکيده
شكل جديد وب به نام وب 2.0 امكان طراحي و ايجاد پلتفرمهاي استاندارد به نام شبكههاي اجتماعي برخط را فراهم ميكند. شبكههاي اجتماعي برخط، شكل جديدي از ارتباطات و ارائههاي شخصي ميباشند. روابط اجتماعي بهكاررفته در آنها متفاوت از روابط موجود در جهان واقعي است. شبكههاي اجتماعي برخط رشد چشمگيري را در زمان بسيار كوتاهي تجربه كرده و بخشي ضروري از زندگي و فعاليتهاي روزمره افراد در همه گروههاي سني را به خود اختصاص دادهاند. با گسترش شبكههاي اجتماعي برخط و همچنين طبيعت باز اين شبكهها، مسائل حريم شخصي مطرح ميشود. نگراني اصلي، شناسايي افراد قابلاعتماد براي محافظت از حجم وسيعي از اطلاعات در مقابل سوءاستفاده كاربران غيرقابلاعتماد است. استفاده گسترده از اينترنت نياز به فهم بيشتر "اعتماد" به عنوان پايهاي براي تعاملات امن برخط ميباشد؛ به طوركلي، اعتماد به عنوان اصليترين جزء روابط اجتماعي شناخته شده است. در برخورد با عدم قطعيت و ريسك، كاربران بايد امكان بررسي و آگاهي از ميزان اعتمادپذيري ساير كاربران را داشته باشند. اعتماد كاربران به يكديگر و تعاملات آنها با يكديگر، منبع واقعي قدرت و رشد هر جامعهاي ميباشد. بنابراين اعتماد يك مسئله بحراني در موفقيت جوامع ميباشد و ارائه يك مدل اعتماد رضايتبخش براي ارزيابي كيفيت محتوا امري حياتي است. بررسي سيستمهاي شهرت براي ارزيابي اعتماد كاربران در شبكههاي اجتماعي امري رايج ميباشد، تا آنجا كه حتي بسياري از سيستمهاي شهرت براي محاسبه اعتماد ساخته شدهاند، با در نظر گرفتن همين مسئله، علاوه بر بررسي اعتماد، سيستمهاي شهرت نيز در گزارش پيشرو بررسي شدهاند.
جمعآوري اطلاعات اعتماد، ارزيابي مقادير اعتماد و انتشار اعتماد، سه اصلي در بحث اعتماد برخط ميباشد. در اين گزارش بيشتر بر روي ارزيابي مقادير اعتماد تمركز شده است. تكنيكهاي ارزيابي مقادير اعتماد بيان ميشود و كارهاي انجام گرفته پيشين بسته به نوع تكنيك به كار رفته و رويكرد اعتماد بررسي ميشود.