چکيده
اهميت مطالعه جريان حركتي عابرانپياده در دنياي امروز بيش از پيش نمايان شده است. شلوغيهاي بي دليل، اتلاف منابع، هرج مرج و سردرگمي و بروز حوادث مرگبار، همگي نشان از كمبود مطالعه در اين حوزه دارند. با انجام اين مطالعات ميتوان حركت عابران را بهينهسازي نمود، از فضاهاي موجود استفاده بهينهتري به عمل آورد، نيازهاي عابران را شناخت و شرايط پيش رو را پيش بيني كرد. هدف از انجام اين مطالعه، بررسي مدلهاي رياضي رفتار حركتي عابران ميباشد. در اين مطالعه ابتدا مدلهاي ارائه شده در اين حوزه بيان شدهاند، سپس با رويكردي نقادانه به بررسي تفاوتها، شباهتها و كاركرد آنان پرداخته شده است. در كنار مدلهاي حركت عابران، بحث مدلسازي انتظار عابران و عكس العمل آنان به شرايط محيط پيرامون مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه بحث اتصال مستقيم ايستگاه مترو به ايستگاه راهآهن كه يكي از مسائل مهم پيشروي راهآهن ايران به عنوان مورد مطالعاتي پيشنهاد شده است. براي طراحي و احداث اين كريدور نيازمند شناسايي حجم مسافران، نيازمنديهاي آنان و پيش بيني شرايط پيشرو ميباشيم تا بتوانيم طراحي مناسب تري انجام دهيم. از اين رو در پايان اين سمينار از ميان مدلهاي بررسي شده با توجه به ماهيت مسافران و ايستگاه، چهارچوب مطالعاتي پيشنهادي براي توسعه مدل مناسب براي مدلسازي جريان عابرانپياده در كريدور ارتباطي ميان ايستگاه مترو و راهآهن تهران پيشنهاد گرديده است.