چکيده
در سالهاي اخير، شبكههاي اجتماعي به عنوان ابزاري براي به اشتراكگذاري موضوعات مختلف از قبيل عقايد، تجربيات، اخبار و ديدگاهها شناخته شدهاند. گاهي اوقات، كاربران شبكههاي اجتماعي با وقوع برخي از رويدادها و اخبار در دنياي واقعي، اين وقايع را در شبكههاي اجتماعي انتشار ميدهند. انتشار اين وقايع در شبكههاي اجتماعي، موجب ميشود تا حجم زيادي از پيامها توليد شوند كه اين پيامها بيانگر اين است كه موضوع محبوبي در حال رخداد است. مقصود از محبوبيت موضوع، رايجبودن و گسترشيافتن موضوع است. شناسايي موضوعات محبوب در شبكههاي اجتماعي، موضوعي چالش برانگيز است كه توجه محققان را به خود جلب كردهاست. شناسايي موضوعات محبوب در شبكههاي اجتماعي، يكي از موضوعات مطرح در زمينهي دادهكاوي و متنكاوي است. از روشهاي متنوع شناسايي موضوعات، براي تشخيص رويدادها و اخبار نهفته در توييتها استفاده ميشود. در واقع، شناسايي موضوعات محبوب در شبكههاي اجتماعي و شناسايي وقايع در شبكههاي اجتماعي، موضوعاتي مشابه و همراستا هستند.
هدف ما در اين گزارش، بيان تكنيكهايي است كه به شناسايي وقايع در شبكههاي اجتماعي ميپردازند كه بيشتر اين تكنيكها در شبكهي اجتماعي توييتر انجام شدهاست. شناسايي وقايع در توييتر همراه با چالشهايي است كه اين چالشها بهعلت ماهيت توييتر به وجود آمدهاند. ما در اين گزارش، انواع چالشها و تعاريف مربوط به وقايع را بيان ميكنيم. سپس مراحل اصلي شناسايي وقايع در توئيتر كه شامل جمعآوري توييتها، پيشپردازش آنها، استخراج ويژگيها، اعمال الگوريتمها و تكنيكها، پساپردازش خوشههاي وقايع، خلاصهسازي خوشهها و ارزيابي نتايج است، را بيان ميكنيم. در ادامه، انواع دستهبندي تكنيكها و كارهاي مرتبط با آنها را ذكر ميكنيم. در نهايت، با توجه به شكافهاي تحقيقاتي موجود، يك مدل براي شناسايي وقايع در توئيتر پيشنهاد ميكنيم.
واژههاي كليدي: شناسايي موضوعات محبوب، تحليل شبكههاي اجتماعي، توييتر، شناسايي وقايع، اخبار، دادهكاوي، متنكاوي.