چکيده
موج¬شكن¬ها از جمله سازه¬هاي ساحلي پر هزينه در صنايع دريايي هستند. در بين انواع مختلف موج¬شكن-ها، موج¬شكن¬هاي توده¬سنگي سنتي متداول¬ترين نوع موج¬شكن¬هاست و در دهه¬هاي اخير به¬طور روزافزوني در ساخت بنادر در سطح دنيا به¬خصوص در جنوب كشور ايران به¬دليل عمق مناسب و مصالح سنگي در دسترس به¬كار گرفته شده است. تقريباً نيمي از هزينه¬ي بندر به موج¬شكن¬هاي آن اختصاص داده مي¬شوند، به¬همين دليل طراحي بهينه اين سازه¬ها اخيراً مورد توجه بسياري از محققين قرار گرفته است.
بهينه¬سازي اين سازه¬ها با استفاده از كمينه¬كردن تابع هزينه كه شامل پارامترهاي هيدروديناميكي و هندسي موج¬شكن و قيود طراحي است. مهم¬ترين تفاوت در اين كار در نظر گيري همزمان قيود خرابي در مسئله و حل همزمان تابع هزينه با اين قيود بوده كه قيود طراحي شامل روگذري، بالاروي، خرابي لايه¬ي آرمور و خرابي پنجه هستند. بنابراين هدف تحقيق حاضر بررسي پارامترهاي تاثيرگذار بر روي بهينه¬كردن تابع هزينه و شناخت روش¬هاي مختلف بهينه¬سازي و استفاده¬ي اين روش¬ها در طراحي بهينه¬ و مناسب اين موج¬شكن¬هاست.