چکيده
با وجود دسترسي گسترده به محتواي وب، محققان به مطالعه و ارائه رويكردهاي جديد براي پيشبيني روند پيشرفت اين محتوا و تاثيرگذارتر كردن آن پرداختهاند. در اين پژوهش به بررسي دادههاي محتواي وب و به ويژه دادههاي خبري و راهكارهاي استفاده شده به منظور پيشبيني و رتبهبندي اين دادهها، پرداخته ميشود. رويكردهاي متنوعي براي حل اين مسئله ارائه شدهاند؛ كه با در نظر گرفتن سناريوي زمان در دسترس بودن دادهها و نوع انتخاب اين دادهها به عنوان ويژگي مورد بررسي و همچنين نوع هدف نهايي مورد نظر، اين رويكردها به دو دستهي پيشبيني قبل از انتشار محتوا و يا بعد از انتشار آن تقسيمبندي ميشوند.
هدف از اين بررسي افزايش توانايي پيشبيني و رتبهبندي محتواي خبري جديد محبوب با بيشترين دقت و به دنبال آن پيشنهاددهي سريعتر و دقيقتر محتواي خبري است. انگيزهي اصلي براي اين هدف به حجم بالاي محتوا و افزايش تقاضاي كاربران براي دسترسي سريع و آسان به اطلاعات مربوط ميشود. همچنين حل اين مسئله براي سامانههاي خبري و افراد ذينفع، بسيار سودمند است؛ چرا كه آگاهي از ميزان محبوبيت هر مورد خبري در مواردي مانند جايگاه خبر در سايت، تبليغات، روند اتفاقات؛ سودمند است. هدف اين پژوهش بررسي كارهاي گذشته و بحث پيرامون مسائل و چالشهايي است كه ميتواند در تحقيقات بر اين موضوع تاثيرگذار باشد.
واژههاي كليدي: محتواي وب، محبوبيت خبر، مدلسازي پيشبيني