چکيده
با افزايش جمعيت و به تبع افزايش خودروهاي نقليه، در بحث ايمني و محافظت ازسرنشينان در هنگام تصادفات اهميت جاذبهاي انرژي را چندبرابر نموده است. مطالعات بسياري روي جنس ماده، نوع پيكربندي، محتويات داخل آن و ... كه به صورت مستقيم بر فاكتورهايي از قبيل وزن، صرفه اقتصادي و در دسترس بودن تاثير ميگذارد، صورت پذيرفته است. از اين رو با توجه به اهميت اين موضوع و نياز به تحقيقات گسترده تر در ارتباط با سازههاي جاذب انرژي و كاربرد آنها در محافظت از جان افراد، بررسي هندسههاي متفاوت با پيكربنديهاي مختلف تاثير مواد گوناگون در جذب انرژي، اين پژوهش به بررسي پيشينه محاسبات عددي و تجربي در اين حوزه پرداخته است. در فصل دوم به بيان مختصري از تحقيقات صورت گرفته نسبت به انواع سازههاي جاذب انرژي پرداخته شده است و فصل سوم نيز به بررسي تكميلي چند نمونه از پژوهشهاي مهم در ارتباط با مواد پركاربرد در جاذبهاي انرژي و همچنين چند پيكربندي آن پرداخته شده است. در انتها نيز با توجه به بررسيهاي انجام شده، تحقيق بر روي جاذبهاي انرژي چندسلولي مخروطي پر شده با فوم تحت بارگذاريهاي محوري و مايل به عنوان موضوعي جديد پيشنهاد ميگردد.