چکيده
جت مصنوعي تكنيك جرياني جديدي است كه عليرغم دبي جرمي كل صفر داراي شار مومنتوم غير صفر و اثر انتقال حرارتي قابل توجه ميباشد. ويژگيهاي منحصربه فرد جت مصنوعي موجب مورد توجه قرار گرفتن روزافزون اين تكنولوژي شده است. به طور مثال نياز نداشتن به منبع سيال خارجي، پمپ و ... قابليت استفاده جت مصنوعي در خنك كاري براي كاربردهاي با محدوديت فضا را به وجود ميآورد. مطالعات تجربي و عددي گستردهاي جهت فهم هرچه بهتر ويژگيهاي جرياني و انتقال حرارتي مكانيزم جت مصنوعي توسط محققان از سراسر دنيا انجام گرفته است. در سمينار حاضر، پس از تشريح مكانيزم جت مصنوعي و كاربردهاي آن، ساختار جريان و انتقال حرارت توسط آن بررسي شده است. همچنين، به پارامترهاي موثر بر ويژگيهاي جرياني و انتقال حرارتي جت مصنوعي و برخي از پژوهشهاي اخير در اين زمينه پرداخته شده است. در نهايت به حالت خاصي از جت مصنوعي كه در آن با وجود دبي خالص صفر، زمان مكش سيال با زمان دمش آن يكسان نيست، اشاره شده است. پس از تعريف پارامتر نشاندهنده نسبت زمان مكش به زمان دمش يا همان پارامتر K، اثرات ناشي از تغيير اين پارامتر بر جريان جت مصنوعي بررسي شده است. بررسيهاي انجام شده در اين زمينه نشان ميدهد كه با در نظر گرفتن مقداري مناسب براي پارامتر K ميتوان ميدان ناشي از جت مصنوعي را بهبود داد. تنظيم مناسب نسبت زمان مكش به دمش، با افزايش قدرت ورتكسهاي حاصل، منجر به بهبود عملكرد جت مصنوعي در كنترل جريان و انتقال حرارت ميشود.