چکيده
در طول زمان و براي رسيدن به سرعت هاي بالاتر و در نتيجه وزن كمتر با استحكام مطلوب منجر به استفاده از پروفيل هايي از آلياژهاي آلومنيوم در بدنه قطار ها شد كه يكي از راه هاي اتصال اين پروفيل ها بهم جوشكاري و متداول ترين روش جوشكاري براي پروفيل هاي آلومنيومي جوشكاري اصطكاكي اغتشاشي است. با توجه به راهاندازي قطار پرسرعت در سيستم راهآهن ايران و نياز روزافزون به جوشكاري بدنههاي آلومينيومي اين قطارها، اهميت بررسي فرايندهاي مختلف جوشكاري در صنعت راهآهن ملاحظه ميشود. در اين مطالعه به معرفي جوشكاري اصطكاكي اغتشاشي و مزايا و معايب آن پرداخته شده است. در عمده فرآيند FSW به دليل ايجاد حرارت از طريق اصطكاك بين ابزار و قطعه كار است كه اين پديده به عواملي ازجمله پارامترهاي فرآيند جوشكاري ازجمله سرعت چرخشي، سرعت جابهجايي ابزار و... وابسته است. بررسي اين پارامترها ازآنجهت حائز اهميت است كه حرارت لازم براي اتصال قطعات بايد در محدوده خاصي باشد كه كيفيت جوش دچار لطمه نشود. ازاينرو مطالعه بر روي توزيع دماي حرارت ايجادشده در اين فرآيند جوشكاري اهميت خود را پيدا ميكند؛ بنابراين مطالعات تجربي و عددي و تحليلي كه تاكنون در اين زمينه صورت گرفته است، مورد بررسي قرارداده شده است. در آخر دو مدل پيشنهادي عددي FVM و تحليلي با استفاده از جدايي متغير ها براي حل مسئله حرارتي اين فرآيند آورده شده است.