چکيده
چكيده
صفحه لاستيكي زير تراورس در مناطق متعددي از جمله براي كاهش زوال بالاست (خردشدگي و نشست) و هم چنين مناطقي كه بايستي انتقال ارتعاشات به محيط اطراف محدود شود، مورد استفاده قرار مي گيرد. علاوه بر تمامي مزاياي اين عناصر در زمينه كاهش هزينه هاي تعمير نگهداري خط، بهبود هندسه خط، كاهش ضخامت بالاست مورد نياز ، كاهش ارتعاشات و سر و صداي ناشي از عبور ناوگان ريلي و همچنين افزايش راحتي سفر، استفاده از اين صفحات بر حسب ضخامت و ميزان سختي آنها مي تواند در كاهش يا افزايش مقاومت جانبي خط موثر باشد. طبق بررسي هاي انجام شده در سطح بين المللي، نتايج ارزيابي هاي مربوط به تاثير اين صفحات در زوال خط بالاستي، به علت دخيل بودن عوامل گوناگون شامل يكنواخت تر كردن تنش ها روي بالاست و هم چنين ميراگر بودن و عوامل متعدد ديگر كاربرد زيادي پيدا كرده است.
يكي از مسائل مهم در حوزه ي تعمير و نگهداري خطوط بالاستي مسئله ي زوال بالاست مشتمل بر خرد شدگي و نشست است.از آنجا كه تعمير و نگهداري لايه بالاست بخش عمده اي از هزينه هاي مربوط به خود را اختصاص مي دهد لذا بررسي راهكارهايي جهت كاهش ايجاد هزينه ها در دستور كار راه آهن هاي مختلف دنيا قرار گرفته است. در اين راستا در كشورهاي اروپايي مساله به كارگيري پد زير تراورس (USP) به عنوان راهكاري جهت كاهش زوال مورد بررسي قرار داده شده است. هدف اصلي سمينار حاضر معرفي (USP) و بررسي كارهاي تحقيقاتي انجام شده در اين حوزه با تمركز بر زوال بالاست مي باشد.
واژههاي كليدي: صفحات لاستيكي زير تراورس، بالاست، زوال بالاست