-
شماره ركورد
7687
-
عنوان
بررسي توزيع دما در چرخ قطار در انواع مود هاي ترمزگيري
-
سال تحصيل
1398
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا طلايي
-
چکيده
مسئله انتقال حرارت در ترمز قطار و چرخ راهآهن از جمله مسائل مهمي است كه به منظور صرفه جويي در زمان، هزينه و بهبود عملكرد سيستم ترمز بايد مورد توجه قرار گيرد و ناديده گرفتن آن ممكن است سبب اختلال در عملكرد سيستم ترمز و در نهايت بروز خسارات جاني و مالي گردد. در سالهاي اخير مطالعاتي در اين زمينه انجام شده است كه در اين تحقيق سعي گرديده تا حد امكان به آنها پرداخته شود.
همانگونه كه در بالا اشاره گرديد پديده ترمزگيري با افزايش دما و توليد حرارت همراه است كه اين حرارت بايد به نحوي كنترل گردد. گرماي توليدي سبب پيدايش و جوانهزني تركهاي دمايي ميگردد كه اين تركها به مرور زمان رشد كرده و در نهايت شكست اتفاق ميافتد. از جمله ديگر آسيبهايي كه پديد ميآيند ميتوان به ايجاد پديده نقاط داغ، تنشهاي پسماند كششي و پوسته پوسته شدن اشاره نمود.
در اين گزارش ابتدا مروري بر ادبيات و مفاهيم مورد نظر و پديدههايي كه در بالا ذكر گرديد، پرداخته ميشود و سپس به بررسي انتقال حرارت در دو نوع از ترمزهاي ديسكي و كفشكي پرداخته ميشود. در فصل سوم به بررسي كارهاي صورت گرفته در زمينه انتقال حرارت در ترمز ديسكي و كفشكي در سه دستهبندي روشهاي تحليلي، روشهاي عددي و تستهاي آزمايشگاهي پرداخته ميشود. بدين منظور ابتدا سعي ميشود در صورت امكان يك حل تحليلي براي مسئله مورد نظر با شرايط مرزي مربوطه ارائه گردد و سپس به كمك نرم افزارهاي المان محدود يك شبيهسازي از مسئله انجام شود و در نهايت نتايج شبيهسازي را با نتايج تحليلي و دادههاي آزمايشگاهي مقايسه ميشود تا ميزان مطابقت آنها معلوم گردد.
در پايان جمع بندي و پيشنهادات مربوطه و حل تحليلي مسئله انتقال حرارت در كفشك و چرخ با شرايط مرزي و اوليه و آنچه كه در پروژه آتي به دنبال آن هستيم اشاره ميگردد.
واژههاي كليدي: ترمز ديسكي – ترمز كفشكي – لنت ترمز – مود هاي ترمزي – تنش حرارتي در چرخ
-
نام دانشجو
سيدمحمداحسان قافله باشي
-
تاريخ ارائه
10/7/2019 12:00:00 AM
-
متن كامل
69003
-
پديد آورنده
سيدمحمداحسان قافله باشي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/08/14
-
عنوان به انگليسي
Investigation of Temperature Distribution In Train Wheels In Different Braking Modes
-
لينک به اين مدرک :