چکيده
امروزه با توجه به سرعت,ظرفيت و ايمني بالا و همچنين كاهش هزينه هاي اقتصادي,سيستم هاي حمل و نقل ريلي به خصوص در حوزه راه آهن برقي بين شهري بيش از پيش گسترش پيدا كرده اند.سيستم هاي AC به طور گسترده در تغذيه راه آهن هاي بين شهري مورد استفاده قرار مي گيرند. راه آهن هاي برقي نوعي بار الكتريكي با توان مصرفي بالا هستند كه توسط سيستم انتقال يا شبكه فوق توزيع تغذيه مي شوند.اين بار ها در درجه اهميت بالايي قرار دارند و انرژي الكتركي آنها نبايد قطع شود.بار هاي الكتريكي راه آهن از نظر رفتار ديناميك و استاتيكي با بار هاي صنعتي تفاوت بسياري دارند.متغير بودن مقدار و مكان بار, وجود هارمونيك بالا در جريان و ولتاژ بار, مصرف زياد توان راكتيو و وجود مولفه توالي منفي جريان و ايجاد نا متعادلي به علت تك فاز بودن از ويژگي هاي اين نوع بار مي باشد. اغلب خطوط اصلي سيستم راه آهن برقي در ولتاژ KV 25 و فركانس Hz 60/50 كار مي كنند.توان مورد نياز لكوموتيو از يك فيدر تماس بالا سري از طريق يك ترانسفورماتور تغذيه در پست كشش به دست مي آيد.در اين سطح ولتاژ سيستم هاي تراكشن با مشكلات بالا مواجه مي باشد كه علاوه بر آسيب به خود سيستم تراكشن ممكن است در شبكه توزيع يا مصرف كنندگان ديگر در همان شبكه اختلال ايجاد كند.