چکيده
رز جوش ريل يكي از حساسترين اجزاي روسازي خط محسوب ميگردد و از اين جهت كه اغلب شكستگيهاي خط در ناحيه جوش ريل رخ مي دهد، لذا بررسي خواص فيزيكي و مكانيكي جوش ريل و عوامل شكست آن براي بهبود خواص جوش افزايش عمر خستگي آن، باعث كاهش فعاليت ها و هزينه هاي تعمير خط، افزايش كارايي، بار محوري سرعت عبوري خط ميگردد.
روشهاي جوشكاري خط شامل سه نوع ترميت، سربه سر جرقه اي و يار بتريك ميباشد كه هركدام مزايا و معايب خاص خود را دارند. امروزه بيشتر از روشهاي ترميت و سربه سر جهت پيوسته كردن ريل ها استفاده مي گردد. روشهاي بررسي و ازمايشات جوش ريل، به دو روش آزمايشات مخرب و آزمايشات غير مخرب جوش تفسيم بندي مي شود كه در اين مطالعه ه ازمايشات خستگي جوش ريل كه از دسته ازمايشات مخرب مي باشد به صورت مفصل تري پرداخته شده است.
مطالعات صورت گرفته برروي پديده خستگي، شكست جوش و عوامل موثر بر آنها همچون عيوب جوش، تنش پسماند، نوع و شكل جوش مورد بررسي قرار گرفته و همچنين خواص مكانيكي و متالورژيكي انپاع جوش ها
و انواع روش هاي آنها، مورد بررسي و مقايسه قرار گرفته است. شكستگي درز ريل مي تواند ناشي از عواملي مانند وجود درز يا شكاف در ناحيه جوش اجرا شده، تنش كشش زياد در ريل (بخصوص در فصول سرد سال)، پديده خستگي و يا تركيبي از اين عوامل باشد، كه از اين بين بيشترين آمار شكست جوش ناشي از پديده خستگي مي باشد. شكست جوش ريل علاوه بر اينكه هزينه و زمان زيادي را صرف تعمير آن مي كند، مي تواند باعث خروج از خط قطار شود كه خسارات اقتصادي و اجتماعي ناشي از آن گاهاً جبران ناپذير است. از اهداف ديگر اين مطالعه رداختن به خواص و مقاومت خستگي در جوش هاي ريل، تاُثير فرآيند جوشكاري بر اين خواص و بررسي مطالعات صورت گرفته در اين زمينه است.