-
شماره ركورد
9745
-
عنوان
بررسي وارزيابي توسعه شبكه هاي دوچرخه سواري در معابر شهري و نحوه تعيين اثر ان در افزايش سهم جابجايي در سفرها
-
سال تحصيل
1400
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افندي زاده
-
چکيده
مزاياي منحصر به فرد دوچرخه به عنوان يك وسيله حمل و نقل شهري امروزه در بسياري از شهرهاي دنيا شناخته شده است. با اين حال ورود اين سيستم به چرخه حمل و نقل شهرهاي ايراني با چالش هايي رو به رو است كه ابعاد گوناگون آن قابل بررسي است. داده هاي تحقيق با استفاده از روش هاي آماري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت ، تحليل و بررسي نتايج حاصل از پرسشنامه در مطالعات گوناگون در شهر ها نشان داد كه بين عوامل مؤثر بر توسعه استفاده از دوچرخه در شهرهاي ايران، ميزان تأثير متفاوت بوده و برخي از شاخص ها (عوامل مؤثر) تأثيرگذار تر از ساير عوامل ارزيابي شده اند. به گونه اي كه عواملي مانند " ايمني" ، "وجود تسهيلات دوچرخه سواري" ، "فرهنگ سازي و استفاده از تبليغات" ، "موانع فرهنگي و اجتماعي" و "وجود پاركينگ امن" بيشترين اهميت را در توسعه دوچرخه سواري در شهر هاي ايران دارد. از جمله عوامل مهم در راستاي حمل و نقل پايدار مي توان به استفاده از دوچرخه اشاره كرد كه ارتقاي آن نياز به امكان سنجي به ويژه در كشورهاي در حال توسعه دارد. به اين منظور نياز به بررسي چالش ها و منافع توسعه دوچرخه به عنوان يك مد حمل و نقل غير موتوري در كشوري همچون ايران براساس تجارب موفق و ناموفق كشورهاي ديگر در سرتاسر جهان احساس مي گردد با تا امكان سنجي آن در شهرهاي مختلف با ويژگي هاي گوناگون معابر سعي در بكارگيري آن نمود. يكي از مناسب ترين سيستم هاي حمل و نقل غيرموتوري در سفرهاي درون شهري، سيستم دوچرخه هاي اشتراكي مي باشد. يك سامانه دوچرخه اشتراكي مناسب، ميتواند تاثير به سزايي در افزايش استفاده شهروندان از دوچرخه داشته باشد. اما طراحي اين سامانه مناسب، كار دشواري است و نمي توان از يك راهكار در شهرهاي مختلف استفاده نمود، گرچه افزايش تقاضاي استفاده از سيستم دوچرخه هاي اشتراكي نيز وابسته به افزايش كارايي اين سيستم مي باشد. با توجه به اهميت استفاده از تجربيات ديگران، در اين مطالعه به بررسي تجربيات شهرهاي داخلي و خارجي در ارتباط با گسترش دوچرخه سواري شهري پرداخته شده است. به همين منظور با بررسي هاي دقيق از ميان گزينه ها، سه شهر خارجي كپنهاگ دانمارك، مينياپوليس ايالات متحده و پونه هند انتخاب گرديدند.در برخي كشور ها ، پياده روي و دوچرخه سواري سهم بيشتري نسبت به ساير وسايل نقليه دارد كه اين شهرها عبارتند از : گرونينگن در هلند 50% ، داكا در بنگلادش 40% ، ارلانگر در آلمان 26% ، ادنس در دانمارك 25% ، توكيو در ژاپن 25% ، مسكو در روسيه 24% ، دهلي در هند 22% . در كشور ما نيز دوچرخه در كشورمان به طور ميانگين از نظر تعداد يك پنجم سهم وسايل نقليه شخصي و همچنين يك سيزدهم سهم از سفر با كليه وسايل نقليه را دارا است.
-
نام دانشجو
عليرضا موحدي
-
تاريخ ارائه
9/4/2021 12:00:00 AM
-
متن كامل
72037
-
پديد آورنده
عليرضا موحدي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/06/15
-
عنوان به انگليسي
Investigating and evaluating the development of cycling networks in urban roads and how to determine its effect on increasing the share of transportation in travel
-
كليدواژه هاي فارسي
دوچرخه سواري ، شهر ايراني ، حمل و نقل غير موتوري ، عوامل تاثيرگذار،سيستم دوچرخه اشتراكي ، حمل و نقل پايدار.
-
لينک به اين مدرک :