-
شماره ركورد
10316
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10316
-
پديد آورنده
پريسا ايزدپناه
-
عنوان
طراحي ظروف غذاخوري با رويكرد احساس گرا متاثر از فرهنگ ايراني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري - طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1390
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر ناصر كليني ممقاني
-
چكيده
رقابت در بازار جهاني امروز كار آساني نيست و كشور هاي مختلف براي يافتن جايگاهي براي خود در تلاش اند.عرضه ي محصولاتي كه تنها از نظر عملكردي قابليت بالايي دارند، ديگر نقطه ي قوتي براي حضور دائمي در بازار جهاني محسوب نمي شود. بلكه محصولاتي كه در برآورده كردن نياز احساسي كاربران خود موفق عمل كنند، با استقبال استفاده گران روبرو خواهند بود. بسياري از شركت هاي مطرح در سطح جهاني از رويكرد طراحي احساس گرا در طراحي محصولات خود بهره برده و طراحان آنها تمركز بيشتري در طراحي محصولاتي دارند كه با تاثير بر فكر و احساس كاربر موجب برقراري رابطه اي قوي با كاربر شده و از اين طريق لذت و شادي به هنگام استفاده را براي كاربران خود به ارمغان آورند. علاوه بر اين يكي از راهكار هايي كه امروزه كشورها براي رقابت در بازار جهاني از آن بهره مي برند، طراحي فرهنگي ميباشد. بكار گيري نمادهاي فرهنگي در طراحي محصولات از جمله استراتژيهاي است كه با اهداي هويت فرهنگي به محصول، باعث تمايز آن از ديگر محصولات مي شود. در حاليكه عناصر طراحي فرهنگي به منزله اهرمي مهم در طراحي محصول در اقتصاد جهاني ميباشد، تركيب طراحي و فرهنگ، تبديل به عنصر كليدي ارتقاي سطح كيفي محصول هم در بازار جهاني و هم در بازار داخلي شده است. محصول مورد نظر در اين مطالعه مجموعه ظروف غذاخوري است كه هدف از اين تحقيق، طراحي دوباره بر اساس سنت و ميراث فرهنگي ايران است. اين مطالعه در سه فاز انجام شد. در فاز اول، اطلاعات كلي پيرامون خواسته هاي احساسي-فرهنگي كاربران توسط روش كانو جمع آوري شده و طراحي اوليه محصول بر اساس نتايج اين تحقيق انجام شد. در فاز دوم طرح ارائه شده، توسط كاربران به لحاظ فرمي، عملكردي و استيتيكي مورد ارزيابي قرار گرفته و نتايج آن در اصلاح طرح اعمال شد. در فاز نهايي نيز مجموعه طراحي شده براي توليد انبوه آماده شد. نتايج حاصل از اين مطالعه بيانگر خواسته هاي خاص كاربران ايراني در ارتباط با مجموعه ظروف بوده كه اعمال آنها در طرح موجب بهبود تعامل با محصول شد.
كلمات كليدي: مجموعه ظروف غذاخوري، طراحي احساس گرا، فرهنگ، روش كانو
-
لينک به اين مدرک :