-
شماره ركورد
10336
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10336
-
پديد آورنده
سعيد ربيعي
-
عنوان
بررسي عددي تاثير پارامترهاي هندسي مسير و ناهمواريهاي ريل بر شاخص راحتي سفر
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن گرايش خطوط
-
سال تحصيل
آبان ماه 1390
-
تاريخ دفاع
آبان ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر سيد جواد ميرمحمد صادقي
-
چكيده
هدف اين تحقيق بررسي و مطالعه اثر پارامترهاي طرح هندسي مسير راه¬آهن بر معيار راحتي سفر است. براي اين منظور پارامترهاي تغييرات جرك جانبي، سرعت رولينگ زاويه اي و همچنين تغييرات شتاب عمودي حركت به عنوان عوامل محدود كننده راحتي در نظر گرفته شده اند. از سوي ديگر پارامترهاي اندازه دور، شعاع قوس دايره اي و كسري دور و ساير عوامل موثر نظير آهنگ تغيييرات كسري دور نسبت به زمان و. . . به عنوان پارامترهاي هندسي در نظر گرفته ميشوند. با توجه به اينكه كه تغيير در تمامي عوامل هندسي فوق در نهايت منجر به تغيير در اندازه طول قوس پيوندي ميشود. لذا در ادامه با طبقه بندي روابط محاسبه طول قوس پيوندي بر اساس پارامترهاي موثر بر طرح هندسي، ميزان تاثير توامان طول قوس پيوندي، شعاع قوس دايره¬اي و دور بر پارامترهاي موثر بر راحتي سنجيده ميشود. با استخراج نتايج پارامترهاي موثر بر راحتي شاخص كلي راحتي سفر بدست آمده است. به عبارت ديگر با تغيير در پارامترهاي هندسي مسير ميزان تغييرات شاخص راحتي و همچنين تغيير در اجزاي تشكيل دهنده شاخص كه همان پارامترهاي موثر بر راحتي هستند بررسي شده است. با مطالعه پارامترهاي موثر بر راحتي سفر و حدود مجاز آنها ميتوان طول قوس پيوندي را با توجه به معيار راحتي سفر بهينه سازي كرد. موضوع بهينه سازي طول پيوندي از اين جنبه حائز اهميت است كه هنگام بررسي روابط موجود محاسبه طول قوس پيوندي كلوتئيدي، به يك گستردگي و تنوع در روابط محاسبه طول قوس در كشورها و آيين نامه هاي مختلف بر خواهيم خورد كه گاه اين تفاوت¬ ها و عدم همگرايي¬ها در محاسبه¬ي طول پيوندي در يك قوس با شرايط مشابه و يكسان بسيار ميشود. به شكلي كه نميتوان از يك رابطه در تمامي موارد استفاده كرد. از اين رو با توجه به اهميت داشتن رابطه اي كارآمد كه در تمامي موارد طول بهينه قوس پيوندي را خروجي دهد و الزامات راحتي سفر را نيز توامان برآورده كند در اين تحقيق تلاش شده است با استفاده از مدلسازي ديناميكي ناوگان فاقد مكانيزم تيلت از منظر مقوله راحتي سفر در قوس به بررسي ميزان تاثير پارامترهاي هندسي بر شاخص راحتي پرداخته شود. سپس با توجه به فاكتورهاي موثر جرك جانبي، سرعت رولينگ و شتاب عمودي به عنوان ورودي، معيار قالب انتخاب طول قوس پيوندي انتخاب شود. درگام انتهايي، نمودار طول بهينه قوس پيوندي كلوتئيدي براي استفاده در خطوط بدون ناوگان تيلتينگ دار بدست آمده و نتايج با ساير روابط مقايسه شده است.
واژه هاي كليدي: جرك، سرعت رولينگ، راحتي سفر، قوس پيوندي، شتاب هاي جانبي
-
لينک به اين مدرک :