چكيده
بحث خروج از خط و هانتينگ هميشه از مسائل بروز صنعت حمل و نقل ريلي بوده است. به اين دليل كه اين صنعت در پارهاي از نقاط مستقيما با جان انسان مرتبط است و از طرفي در نقاط ديگر بحث حمل و نقل كالاها, خود مراقبت و دقت بالايي را طلب ميكند. ديناميك عرضي حركت قطار, مستقيما با بحث هانتينگ و خروج از خط در ارتباط است. در اين پروژه با استفاده از نرم افزار MATLAB و همخواني معادلههاي ديناميكي به صورت برنامه نويسي, مشخصات فيزيكي و ديناميكي واگن و لكوموتيوهاي مختلفي را در قالب اطلاعات ورودي به برنامه داده شده است و خروجيها با مقادير واقعي قياس شده است. لازم به ذكر است در بحث خزش طولي و عرضي, تئوريهاي مختلفي از جمله تئوري خطي و غير خطي كالكر, جانسون و ... ارائه شده است كه در اين پروژه با غير خطي كردن نيروهاي خزشي چه در تماس كلهي چرخ با ريل و چه در تماس فلنج با ريل, مقادير دقيقتري اختيار كردهاند.
واژههاي كليدي : ديناميك عرضي قطار, خروج از خط, هانتينگ, سرعت بحراني, سايش, خزش عرضي و طولي, تئوري كالكر (خطي و غير خطي), تماس تك نقطهاي, تماس دو نقطهاي