چكيده
جبران خدمات مفهوم گستردهاي است كه فرايند طراحي نظامهاي حقوق و دستمزد، نظامهاي پاداش، ارزيابي مشاغل و رتبه بندي آنها و همچنين تنظيم جداول حقوق و دستمزد را پوشش ميدهد. جبران خدمات يك عامل مهم و تعيين كننده در رفتار اقتصادي و اجتماعي محسوب ميگردد. پرداخت بر تصميمات كاركنان در درخواست يا تقاضاي يك شغل، ادامه همكاري يا بهرهوري بيشتر كار مؤثر است. اگر پرداخت به صورت غير عادلانهاي انجام شود ممكن است باعث كاهش تلاش كاركنان شود يا تمايل آنها را به ترك شغل افزايش دهد. تأثير اين عوامل بر گرايشها و رفتارهاي كاري كاركنان يكي ديگر از دلايلي است كه ضرورت پرداخت به صورت مناسب و منصفانه را مطرح ميسازد.
شركت پويش پرداز يكي از شركتها فعال در زمينه صنعت خودرو با تنوع محصولات و با تعداد كاركنان بيشتر از صد نفر، از جمله شركتهايي است كه با تمركز بر فرايندهاي اصلي سازمان كه توليد محصول است و به اندازه كافي نپرداختن به فرايندهاي پشتيبان سازمان از جمله فرايندهاي مديريت منابع انساني، داراي ضعفهايي در اين حوزه است.
موضوع اين تحقيق طراحي نظام جبران خدمات براي شركت پويش پرداز بر مبناي مدلهاي موجود در ادبيات موضوع و با در نظر گرفتن اقتضائات مديريتي اين شركت است. در اين تحقيق از روش نيمرخـنمودار هي براي ارزيابي مشاغل و تعيين گروه شغلي آنها بهره گرفته شده است. هم چنين نظامي براي ارزيابي شاغلان و ارتقاي آنها طراحي شده است. در گام بعدي نظامي براي تعيين حقوق پايه بر اساس گروههاي شغلي و هم چنين پرداخت متغير طراحي شده است. در ادامه هم موضوع مديريت تغيير، تحليل و اعتبار سنجي نظام طراحي شده مورد بحث واقع شده است. در انتها نيز پيشنهادهايي براي بهبود و ادامه كار اين تحقيق مطرح شده است.
واژههاي كليدي: تجزيه و تحليل و ارزيابي مشاغل، روش نيمرخـنمودار هي، ارزيابي شاغلان، نظام جبران خدمات