چكيده
همواره در دهه هاي گذشته نياز به يك ماشين توليد توان قابل حمل كه تواني فراتر از بهترين باتريهاي امروزي توليد كند، وجود داشته است. اين انتظار در چند سال اخير با ابداع ميكروموتور توربين گاز به حقيقت پيوست.
اين پايان نامه نگاهي هرچند اجمالي به معرفي و همچنين ويژگي هاي آيروترموديناميكي اين موتورها داشته و سعي بر آن بوده كه موضوعات تا حد امكان ملموس باشد.
در فصل اول يك موتور ميكرو توربين گاز به طور كامل معرفي شده (به غير از توربين آن) و تفاوتهاي كلي ميان اين نوع موتورها و موتورهاي بزرگ بيان شده است. در ابتدا ترموديناميك موتورهاي كوچك و در ادامه ويژگي هاي آيروديناميكي آن ها مرور شده اند و در پي آن به قسمت احتراق اين موتورها پرداخته شده و در انتها ، اقتصاد و آينده اين نوع موتورها پيش بيني شده است.
در فصل دوم شرايط حاكم بر ميكرو موتورها به طور كلي و با يك نگاه جامع، ديده شده است. توضيحاتي در مورد قابليت ها و محدوديت هاي روش ميكروساخت و مكانيزم هاي برتر محدودكننده عملكرد يك ميكرو كمپرسور ارائه شده و در ادامه آن به يافتن راهكارهايي براي بهبود عملكرد ميكروپروانه گريز از مركز ميكرو توربين گاز پرداخته شده است.
لازم به ذكر است به دليل آن كه كمپرسور قلب و جزو بحراني يك موتور ميكرو توربين گاز است، تلاش در اين پايان نامه به دنبال پيدا كردن راهنماي طراحي ميكرو كمپرسور مي باشد.
در فصل سوم عملكرد كمپرسورهاي گريز از مركز بيان شده و تغييرات آن با شرايط حاكم بر ميكروتوربين ها ديده شده و بر حسب همه مكانيزم هاي محدودكننده عملكرد، بازنگاري شده است.
در فصل چهارم عملكرد ميكروكمپرسورها در فرم راهنماي طراحي در شرايط غير آدياباتيك بيان شده و در پي آن در مورد شيوه طراحي ميكروپروانه ها نتيجه گيري شده است.
و در انتها نرم افزاري در محيط Visual Basic براي موتورهاي صنعتي و ميكروموتورها طراحي گرديد كه اميد است مورد توجه قرار گيرد.