-
شماره ركورد
10724
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10724
-
پديد آورنده
اميد حسن نژاد
-
عنوان
ارائه الگويي براي تسهيم دانش در مراحل چرخه حيات پروژه در سازمانهاي پروژه محوربر اساس رويكرد راهنماي دانش مديريت پروژهPMBOK(مطالعه موردي: شركت مهندسين مشاور سازه پردازي ايران)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع
-
سال تحصيل
آبان ماه 1391
-
تاريخ دفاع
آبان ماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر مصطفي جعفري
-
چكيده
چكيده:
سازمانهاي پروژه محور به دليل ويژگي هايي چون منحصر به فرد بودن پروژه ها،
محدوديتهاي زماني، ساختارهاي سازماني و پراكندگي جغرافيايي محل انجام پروژه ها از پتانسيل
بالاي توليد دانش از طرفي و پديده پراكندگي و از هم گسيختگي دانش از طرف ديگر برخوردار
هستند. اين ويژگي ها عليرغم اينكه ضرورت به كارگيري مديريت دانش را در اين سازمانها بيشتر
مي كند، آنها را با چالشهاي بيشتري در اين مسير مواجه مي سازد. در مراحل مختلف چرخه عمر
پروژه ها از مرحله امكان سنجي پروژه تا فاز آغازين، برنامه ريزي، اجرا، نظارت و كنترل و اختتام ،
دانشهاي مختلفي به اشكال و انواع مختلف و توسط تيم مديريت و انجام پروژه توليد مي شود كه
بسته به نوع دانش توليد شده و كاربردهاي آن، روشهاي مختلفي براي تسهيم و به اشتراك گذاري
آنها مي توان به كار گرفت . در ويرايش سال 2008 راهنماي گستره دانش مديريت پروژه
كه در 9 حوزه مديريت محدوده، مديريت زمان، مديريت هزينه، مديريت كيفيت، PMBOK1
مديريت ريسك، مديريت ارتباطات، مديريت منابع انساني، مديريت تداركات و مديريت يكپارچگي
پروژه، ورودي ها، فرآيندها، ابزارها و تكنيكها و خروجي هاي هر كدام از حوزه ها را مشخص نموده
است، در قسمتهاي مختلف به درس آموخته هاي پروژه كه بخشي از دانش توليدي پروژه ها
مي باشند، اشاره شده است. با اين حال به دليل آنكه در اين راهنما نگاه جامعي به مقوله و حوزه
مديريت دانش وجود ندارد، تمامي ابعاد و فرآيندهاي مديريت دانش مورد توجه قرار نگرفته است .
تنها يك راهنماي كلي براي مديريت اثربخش پروژه ها مي باشد و فاقد PMBOK از طرف ديگر
روشها و متدولوژي هاي مورد نياز بوده و در هر پروژه مي بايست بر اساس نيازها، شرايط،
ويژگي ها و ابعاد و اندازه هر پروژه نسبت به تدوين برنامه مديريت پروژه و اجراي آن اقدام نمود .
بنابراين طبيعي است كه در اين راهنما به روشهاي مناسب براي تسهيم و به اشتراك گذاري دانش
در هر كدام از مراحل چرخه عمر پروژه ها اشاره نشده باشد. در اين تحقيق تلاش شده تا ابتدا
موانع و چالشهاي تسهيم و به اشتراك گذاري دانش در مراحل مختلف چرخه حيات پروژه در
سازمانهاي پروژه محور شناسايي شده و با استفاده از نظرات خبرگان اين چالشها دسته بندي و
اولويت بندي گردد. در گام بعدي نيز راهكارهاي مناسب براي فائق آمدن بر اين چالشها شناسايي،
1 Project Management Body of Knowledge
ز
بررسي و طبقه بندي خواهد شد. بايد توجه داشت كه استراتژي و روشهاي كلان مديريت پروژه ها
در سازمانهاي پروژه محور، نگاه و نحوه مديريت پروژه ها، نوع دانش توليدي در هر كدام از فازها و
مراحل انجام پروژه ها مواردي است كه بر مكانيزم و روش تسهيم و به اشتراك گذاري دانش
پروژه ها موثر مي باشد كه مي بايست با مرور ادبيات و پيشينه تحقيق، مطالعه و بررسي منابع و
مراجع كتابخانه اي، پيمايش و نظرخواهي از خبرگان و با تحليلها و روشهاي علمي و كاربردي،
الگوي مناسبي براي تسهيم و به اشتراك گذاري دانشهاي پروژه در مراحل چرخه حيات پروژه ها
ارائه نمود. در اين تحقيق تلاش شده است از طريق بررسي مقالات، پايان نامه ها، كتابها و ساير
منابع و مراجع منتشر شده در زمينه مديريت دانش در سازمانهاي پروژه اي و با توجه به ويژگي ها،
شرايط، الزامات، ساختار، فرهنگ، زيرساختها، سيستمها، روشهاي كاري، دانش سازماني و فردي،
فناوري ها و محدوديتهاي سازمانهاي پروژه محور و با كمك خطوط راهنماي ارائه شده در راهنماي
الگويي براي تسهيم و به اشتراك گذاري دانش در مراحل PMBOK گستره دانش مديريت پروژه
چرخه حيات پروژه ارائه شود.
واژه هاي كليدي: دانش، مديريت دانش، سازمان پروژه محور، چرخه حيات پروژه، تسهيم دانش،
شركت مهندسين مشاور سازه پردازي ايران
-
لينک به اين مدرک :