چكيده
در اين پايان نامه، كنترل فعال ارتعاشات سازه هاي مجاور خطوط ريلي با دو روش جايدهي قطب و كنترل بهينه بررسي شده است. براي تحليل از مدلي شامل خط راه آهن، ساختمان و محيط واسط آن در نرم افزار اجزاي محدود Abaqus استفاده شده است كه بار متحرك از روي خط عبور مي كند و ساختمان با مشخصات متمركز در نرم افزار اجزاي محدود مدل شده است. همچنين خط راه آهن و لايه هاي زمين مطابق با مشخصات ايستگاه لدزگارد سويد با خواص ديناميكي مشخص خاك و با در نظر گرفتن عبور قطار X2000 از اين خط مدل شده است. از حل اجزاي محدود، به عنوان ورودي در قسمت simulink نرم افزار Matlab استفاده شده و كارايي سيستم كنترلي در هر مورد به وسيله ي اين نرم افزار مورد بررسي قرار گرفته است. سيستم هاي كنترلي در هر روش به دو صورت تك ورودي و چند ورودي به كار رفته اند و نتايج كارايي آن ها نسبت به يكديگر مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين سيستم هاي كنترلي در حالتي با هم مقايسه شده اند كه داراي بيشينه نيروي برابر باشند.
واژههاي كليدي: جايدهي قطب، كنترل بهينه، ارتعاشات سازه اي ناشي از عبور قطار، روش المان محدود