-
شماره ركورد
10852
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
10852
-
پديد آورنده
محمد رضا سرمدي
-
عنوان
ارائه مدل فازي و روش حل براي حل مسئله طراحيشبك ههاي جريان چندكالايي با در نظر گرفتن
-
مقطع تحصيلي
كارشنناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - حمل و نقل
-
سال تحصيل
تير 1391
-
تاريخ دفاع
تير 1391
-
استاد راهنما
دكتر مسعود يقيني
-
چكيده
چكيده
مد لهاي طراحي شبكه كاربردهاي زيادي در زمين ههاي مختلف از قبيل برنام هريزي حم ل ونقل،
سيستم هاي ارتباطي، برنام هريزي پخش و توزيع دارند. طراحي شبكه موضوعي است كه بسياري از
زمين ههاي برجست هي برنامه ريزي حم لونقل ريلي نظير گرو هبندي واگن، برنام هريزي تشكيل قطار
را در بر م يگيرد. مدل هاي كلاسيك ارائه شده در اين زمينه هيچ يك قادر به در نظر گرفتن
شرايط دنياي واقعي نيستند. بنابر اين در نظر گرفتن يك شبكه با هزينههاي متغيير و مقدار تقاضا
به صورت فازي ميتواند مدل طراحي شبكه را تا حد زيادي با دنياي واقعي منطبق گرداند. در اين
پايان نامه براي اولين بار مدل طراحي شبكه با در نظر گرفتن هزينه متغيير و مقدار تقاضا به
صورت فازي ارائه شده است. هدف مدل فازي ارائه شده آن است كه با در نظر گرفتن محدوديت
ظرفيت و هزينه ثابت، به ازاي مقادير مختلف هزينه متغيير و تقاضا، كما نهاي مناسب براي حمل
تقاضاهايي با مبدا و مقصد متفاوت را پيدا كند. مد لهاي طراحي شبكه جريان چندكالايي با
قرار NP-hard محدوديت ظرفيت يكي از انواع مسائل طراحي شبكه است كه در دست هي مسائل
م يگيرد. از اين رو پژوهشگران اغلب از الگوريت مهاي تركيبي براي حل اين مسائل استفاده
م يكنند. در اين پايا ننامه الگوريتم تركيبي شاخ هزني محلي و جستجوي همسايگي مبتني بر
آزادسازي براي حل مسئله طراحي شبكه ارائه شده است. در روش پيشنهادي ، از تركيب
الگوريت مهاي شاخ هزني محلي و جستجوي همسايگي مبتني بر آزادسازي استفاده شده است. از
الگوريتم شاخه زني محلي به عنوان چارچوبي براي اجراي الگوريتم جستجوي همسايگي مبتني بر
آزادسازي استفاده شده است و در هر گره از اين الگوريتم استفاده م يشود. براي تنظيم پارامترهاي
الگوريت مهاي پيشنهادي از روش طراحي آزماي شها استفاده شده است و همچنين براي ارزيابي
الگوريت مها از مسائل استاندارد با ابعاد مختلف استفاده شده است. به منظور ارزيابي كارايي
الگوريت مهاي پيشنهادي در مسائل دنياي واقعي، مسئله برنام هريزي تشكيل قطار در شبكه راه آهن
ايران نيز به صورت فازي ارائه گرديده و با استفاده از الگوريتم تركيبي شاخه زني محلي و جستجوي
همسايگي مبتني بر آزادسازي حل شده است. نتايج نشا ندهنده كارايي و اثربخشي الگوريت مهاي
پيشنهادي در حل مسائل مختلف است.
واژ ههاي كليدي: مدل طراحي شبكه به صورت فازي، الگوريتم شاخ هزني محلي و جستجوي
همسايگي مبتني بر آزادسازي ، برنام هريزي تشكيل قطار.
-
لينک به اين مدرک :