چكيده
چكيده
توسعه خطوط ريلي در دهه هاي گذشته پيشرفت وسيعي داشته است . دال خط يكي از گزينه هاي ساخت خطوط جديد مي باشد ولي به دليل هزينه اوليه بالا ,خطوط بالاستي نيز در دست بررسي قرار مي گيرد. خطوط بالاستي به دليل هزينه هاي ساخت پايين و تكنولوژي ساده كه دارد، اگر بتوانيم كيفيت آن را بالاتر ببريم مورد توجه قرار مي گيرد. يكي از گزينه هاي افزايش سرعت و تناژ بالاتر و كيفيت بهتر در خطوط بالاستي استفاده از تراورس قابي شكل مي باشد.
اين تراورس توسط آقاي رايس برگر ابداع گرديد و در خطوط كشور اتريش مورد استفاده قرار گرفت. اين پژوهش به ارزيابي فني و اقتصادي تراورس قابي شكل و مقايسه آن با تراورس پيش تنيده و دال خط پرداخته است , مدل سازي توسط نرم افزار آباكوس براي مقايسه تنش ها و تغيير مكان بين تراورس قابي شكل و تراورس پيش تنيده انجام گرفته است.
در پايان به اين نتيجه رسيديم كه استفاده از تراورس قابي شكل تعمير و نگهداري را كاهش مي دهد و مي توان سرعت و تناژ را افزايش دهد و در خطوط ريلي را ارتقا دهد.
واژههاي كليدي: تراورس قابي شكل , دال خط , مدلسازي , ارزيابي اقتصادي