چكيده
چكيده
مصالح خرده آسفالتي ) RAP ( كه شامل سنگدانه و قير مهي باشهد مهي توانهد در مخلهوآ آسهفالتي
جديد مورد استفاده قرار گيرد. بازيافت اين مصالح موجب حفظ منابع طبيعي كاهش هزينهه هها و
كاهش مصرف انرژي ميشود. در ميان انواع روشهاي توليهد آسهفالت آسهفالت گهرم داراي دوام و
مقاومت بالاتري نسبت به آسفالت سرد ميباشد. اما هنگامي كه از مصالح خرده آسهفالت در توليهد
آسفالت گرم استفاده ميشود, درجه حرارت بالا )بيش از oC 351 ( در اين فرايند ممكن است باعث
پير و سختتر شدن قير مصالح خرده آسفالت شود كه از قبل يك بار پير شده است ضهمن اي نكهه
موجب توليد بسيار زياد گازهاي سمي ميشود كه اين امر مقدار استفاده از مصهالح خهرده آسهفالت
در بازيافت را محدود ميكند.
در تكنولوژي آسفالت نيمه گرم با استفاده از كاهش ويسكوزيته قير يا افزايش حجهم آن كهاهش
دماي اخت آ و تراكم ممكن ميشود كاهش دما در اين مخلوآها ميتواند راهكهار خهوبي بهراي
حل مشكل حرارت زياد در بازيافت گرم باشد تا بدين ترتيهب بتهوان ضهمن كهاهش آلهودگي ههاي
زيست محيطي درصد استفاده از مصالح خرده آسفالت در مخلوطههاي آسفالتي را افزايش داد.
در اين پژوهش از دو واكس آلي ساسوبيت و رئوفالت براي توليد مخلوآههاي بازيهافتي نيمهه گهرم
استفاده شد و خواص عملكردي اين مخلوآها مورد ارزيابي قرار گرفتند. بدين منظور چهار مخلوآ
بازيافتي با استفاده از 066 درصد RAP و يك مخلوآ تازه با استفاده از مصالح سنگي RAP كهه از
قير آن جدا شده است ساخته شد. مخلوآهاي بازيافتي شامل يك نمونه بازيافتي گرم و سه نمونه
بازيافتي نيمه گرم يكي بدون افزودني يكي با افزودني ساسوبيت و ديگري با افزودني رئوفالت مي -باشد. اين نمونهها تحت آزمايشهاي استقامت مارشال كشش غيهر مسهتقيم مهدول برجهنهدگي
خزش ديناميكي شيار جاي چرخ و خستگي تير چهار نقطهاي قرار گرفتند. نتايج ايهن آزمهايش هها
نشان داد كه افزودني هاي ساسوبيت و رئوفالت تاثير مثبتي در بهبهود تهراكم و خهواص عملكهردي
مخلوطهها داشته است. حساسيت رطوبتي و پتانسيل شيار شدگي در مخلهوآ ههاي بازيهافتي نيمهه
گرم با افزودني كمتر از مخلوآ بازيافتي گرم بوده است. اما در عملكرد خستگي و تركههاي دمهاي
پايين عليرغم اثر مثبت افزودنيها مخلوآ گرم عملكرد بهتري داشته است.
واژه هاي كليدي: بازيافت گرم بازيافت نيمه گرم تكنولوژي آسفالت نيمهه گهرم ) WMA ( مصهالح
خرده آسفالت ) RAP ( پير شدگي خستگي ساسوبيت رئوفالت