-
شماره ركورد
11166
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11166
-
پديد آورنده
آرش دكامي
-
عنوان
پايش وضعيت و شناسايي نقص در چرخ دنده
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو - سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
آذر 1391
-
تاريخ دفاع
آذر 1391
-
استاد راهنما
دكتر بهروز مشهدي
-
چكيده
چكيده
در اين پايان¬نامه دو چرخ دنده در¬گير مدل¬سازي شده كه اين مدل¬ها بر اساس استانداردهاي AGMA يا DIN نبوده و بر اساس بخش تحقيق و پژوهش يك شركت خودرو سازي معتبر آماده شده¬اند سپس در چرخ¬دنده¬ي خروجي با استفاده از نرم¬افزار كتيا، يكي از دنده¬ها حذف شده و بدين صورت نقص موردنظر در دنده ايجاد گرديده است بعد از آن در دو حالت بدون نقص و نقص¬دار درگيري چرخ¬دنده¬ها بايكديگر در نرم¬افزار نسترن، شبيه¬سازي شده و با استفاده از شتاب¬سنج در اين نرم¬افزار، داده¬هاي شتاب مركز محور خروجي ضبط شده است. به دليل اينكه از مدل واقعي چرخ¬دنده¬ها در شبيه¬سازي استفاده شده از اين¬رو محل قرار گيري شتاب¬سنج نيز براساس ياتاقان قابل دست¬رسي در جعبه دنده تعيين گرديده است. سپس براي واقعي¬تر شدن شبيه¬سازي به داده¬هاي خروجي از نرم¬افزار نويز اضافه شده و داده¬ها براي آناليز آماده شده¬اند. براي سيگنال¬ها در مرحله اول نياز به برطرف شدن نويز بوده كه اين كار با استفاده از فيلتر باترورث انجام پذيرفته و سپس داده¬هاي خام خروجي از فيلتر به عناصر اصلي خود با استفاده از روش EMD تجزيه شده¬اندكه براي اين منظور در نرم¬افزار متلب كدنويسي شده و براي آزمايش صحت امواج تجزيه¬شده، از فركانس لحظه¬اي كه با استفاده از تبديل هيلبرت به¬وسيله¬ي نرم¬افزار متلب انجام پذيرفته است، استفاده شده سپس به¬منظور آشكارسازي حضور نقص در نرم¬افزار متلب از موج دوم با توجه به بازه¬ي فركانسي آن، طيف فركانس ايجاد شده و نقص در فركانس شبكه¬ي دنده آشكار سازي شده است. سپس تمامي مراحل بالا براي نقص شكست بخشي از دنده و ترك در پاي دنده انجام شده است و در نهايت شكست بخشي از دنده نيز در فركانس شبكه¬ي دنده شناسايي شده، ولي اين روش قادر به شناسايي ترك پاي دنده نبوده است. در اين پايان¬نامه براي اولين بار چرخ¬دنده در شرايط خودرو بكار رفته است. اين شرايط شامل عدم استاندارد بودن چرخ¬دنده كه باعث كاهش ارتعاش مي¬شود، تعيين محل قرار گيري داده برداري، سرعت مخصوص به دنده¬ي استفاده شده و گشتاور وارد شده از طرف موتور است.
واژههاي كليدي: ارتعاشات چرخ¬دنده، تشخيص خطا، پايش وضعيت، EMD
-
لينک به اين مدرک :