-
شماره ركورد
11488
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11488
-
پديد آورنده
سمانه خضرائيان
-
عنوان
ارائه مدل پيشگويانه كنترل يكپارچه ي بزرگراهي (كنترل رمپ و سرعت مجاز)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - برنامه ريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
آذرماه 1391
-
تاريخ دفاع
آذرماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افندي زاده
-
چكيده
چكيده
گلوگاه¬هاي ترافيكي بزرگراه¬ها معمولاً متأثر از ترافيك ورودي از رمپ¬ها به بزرگراه¬ها است. اين گلوگاه¬ها باعث ايجاد تراكم در حوالي رمپ و در نتيجه كاهش كارايي زيرساخت¬هاي گران قيمت (بزرگراه¬ها) و همچنين كاهش حجم خروجي از بزرگراه¬ها و در نتيجه افزايش زمان سفر مي¬شود. مديريت صحيح ترافيك با بهره¬گيري از كنترل كننده¬هاي مختلف در اين بزرگراه¬ها، مي¬تواند جرياني روان و يكنواخت را به وجود آورد كه در كاهش تأخيرها و افزايش ظرفيت جريان بسيار مؤثر باشد. از جمله اين كنترل كننده¬ها مي¬توان به كنترل كننده¬ي رمپ و سرعت مجاز متغير اشاره كرد. كنترل كننده¬ي رمپ يك چراغ راهنمايي است كه در ابتداي ورودي رمپ به بزرگراه نصب مي¬شود. كنترل كننده رمپ به تنهايي فقط در شرايطي كه ازدحامي در مسير اصلي وجود ندارد كارا است و با ايجاد تراكم و بالا رفتن حجم نسبت به ظرفيت در معبر اصلي، از ميزان تأثيرگذاري آن كاسته مي¬شود. در اين حالت با به كار بردن تابلوهاي سرعت مجاز متغير در بالادست رمپ، كنترل¬ كننده رمپ به بالاترين ميزان تأثيرگذاري خود بر روي جريان معبر اصلي مي¬رسد. هدف اين پايان¬نامه ارائه¬ي يك كنترلگر براي كنترل رمپ و سرعت مجاز است كه زمان سفر سپري شده در شبكه را بهينه (حداقل) كند. روش بهينه سازي استفاده شده براي يافتن حداقل TTS الگوريتم ژنتيك است. براي بررسي عملكرد كنترلگر پيشنهادي، كنترلگرهاي مختلف ديگري از جمله ژنتيك- فازي، پيشگويانه و آلينا بر روي يك شبكه¬ي فرضي پياده سازي شدند.¬ براي شبيه سازي جريان ترافيك از مدل ماكروسكوپيك متانت استفاده شد.كنترلگر پيشنهادي با ايده گرفتن از كنترلگرهاي فازي و پيشگويانه در دو حالت استاتيك و تطبيقي ارائه شده است. علاوه بر اين كنترلگر پيشنهادي بر روي يك شبكه واقعي نيز اجرا شد. شبكه¬ي واقعي در نظر گرفته شده رمپ ورودي از چمران جنوب به بزرگراه نيايش غرب است. نتايج حاكي از آن است كه كنترلگر تطبيقي پيشنهادي عملكرد بهتري نسبت به كنترلگرهاي آلينا، فازي و پيشگويانه در حالت استاتيك از خود نشان داده است.
واژههاي كليدي: كنترل رمپ، سرعت مجاز متغير، مدل متانت، كنترلگر فازي، كنترل پيشگويانه.
-
لينک به اين مدرک :