چكيده
چكيده
اين پژوهش با هدف طراحي يك محصول با كمك متدهاي جديد و انسان محور، از الف تا¬ي آن انجام شده است. به اين منظور اين پژوهش در چهار مرحله¬ي كلي تدوين شده است. مرحله¬ي اول به طراحي قيچي به روش مهندسي كانسي اختصاص دارد؛ مهندسي كانسي به عنوان نوعي فناوري ارگونومي انساني به ترجمه¬ي احساسات رواني كاربران درباره¬ي يك محصول مربوط مي¬شود. براي اين منظور، ابتدا واژگان توصيف كننده¬ي احساسات افراد درباره¬ي محصول مشخص شدند، نمونه هايي از محصولات موجود در اختيار تعدادي از كاربران قرار گرفت تا فرم مشخصي را به وسيله¬ي اين نمونه¬ها برش بزنند و پس از اتمام هر برش احساس خود را نسبت به آن قيچي نسبت به واژگان كانسي طي پرسش¬نامه¬اي مشخص كنند. از سويي ويژگي¬هاي محصول نيز به طور جداگانه مشخص شدند و در نهايت نتايج به دست آمده از آزمايش با اين ويژگي¬ها هماهنگ شده و مشخصات كلي براي طراحي محصول ارائه شدند. اين مشخصات منجر به طراحي كانسپت اوليه براي محصول شد.
مرحله¬ي دوم كه به طراحي مجدد كانسپت پيشين به روش طراحي كاربر محور اختصاص داشت، با توجه به اين نكته كه طراحي كاربر محور، پروسه¬اي از طراحي است كه در كلِ فرايند طراحي به منظور هماهنگ سازي محصول با نيازهاي كاربر و افزايش كاربري عملي آن، مشاركت كاربران را در بر داشته باشد، با ارزيابي كانسپت پيشين كه پروتوتايپ آن ساخته شده بود، به همراه جمع آوري نيازهاي كاربران آغاز شد و با ارائه¬ي راه حل براي مشكلات ارائه شده و هم¬چنين طراحي مكرر ادامه يافت، در هر مرحله پس از طراحي ارزيابي آن طرح توسط كاربران صورت مي¬پذيرفت. اين مرحله نيز نهايتاً به كانسپت ديگري منتهي شد كه به عنوان كانسپت نهايي در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.
مرحله¬ي سوم به يافتن راه حل هايي براي ساخت و توليد و هم¬چنين انتخاب مواد مناسب براي كانسپت نهايي پرداخته شد، و در مرحله¬ي چهارم ايده هايي براي بازاريابي محصول ارائه شدند. به اين ترتيب در تمامي اين مراحل نقش انسان و احساسات او به چشم مي¬خورد.
واژههاي كليدي: مهندسي كانسي، طراحي كاربر محور، طراحي احساس¬گرا، طراحي محصول، قيچي