-
شماره ركورد
11737
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11737
-
پديد آورنده
سيد جواد علوي مقدم
-
عنوان
بهينه سازي طراحي و بهره برداري در ايستگاه هاي پمپاژ با استفاده از الگوريتم اتوماتاي يادگيري تقويتي پيوسته
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران - مهندسي آب
-
سال تحصيل
ارديبهشت 1392
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت 1392
-
استاد راهنما
دكتر قاهري
-
چكيده
چكيده
امروزه با پيشرفت تكنولوژي، انرژي نقش تعيين كننده اي در زندگي بشر دارد. اهميت انرژي به قدري است كه در حال حاضر انرژي به يكي از ابزارهاي قدرت در دست كشور ها تبديل شده است. يكي از مصرف كنندگان عمده ي انرژي بخش صنعت مي باشد. در صنعت نيز بخش تامين آب و پمپاژ آب يكي از اجزاي اصلي به شمار مي رود. با توجه به نكات فوق به اهميت پمپاژ و لزوم كاهش مصرف انرژي در آن پي برده مي شود. در سال هاي اخير نيز به علت اهميت موضوع، توجه به اين بخش بيش از پيش گشته است. يكي از روش هاي بهينه سازي كه علي رغم دقت بالا كمتر در مهندسي عمران استفاده شده است الگوريتم ياد گيري تقويتي مي باشد. اين روش بر اساس آموزش ديدن از سعي و خطاهاي قبلي سعي مي كند تا استراتژي بهينه جهت رسيدن به پاسخ بهينه را پيدا كند. در اين پروژه سعي شده است تا با استفاده از اين روش مصرف انرژي در يك ايستگاه كشاورزي و يك ايستگاه تامين آب شرب بهينه گردد و نتايج آن با روش هاي ديگر مقايسه گردد. در بخش اول يك ايستگاه پمپاژ كشاورزي بررسي مي شود كه به مجتمع كشت و صنعت فارابي در شوشتر اختصاص دارد. در اين پروژه فرض مي شود كه تعداد پمپ ها معلوم نمي باشند و هدف يافتن تعداد پمپ ها و دستور العمل بهينه مي باشد. در بخش دوم پايان نامه آبرساني از سد درودزن شيراز به اين شهر، جهت مقاصد شرب مورد بررسي قرار مي گيرد. در اين بخش فرض مي شود كه تعداد پمپ ها معلوم مي باشد و هدف تنها ارائه دستور العمل پمپاژ مي باشد در مورد پروژه اول جواب آن با جواب هاي حل شده توسط الگوريتم هاي ديگر مقايسه مي شود. در مورد پروژه دوم از آن جا كه فرض هايي در جهت تكميل قيود و تابع هدف به مسئله اضافه شده است تنها جواب هاي به دست آمده توسط اين روش بيان مي شود.
واژههاي كليدي: بهينه سازي انرژي، ايستگاه هاي پمپاژ، اتوماتاي ياد گيري تقويتي
-
لينک به اين مدرک :