-
شماره ركورد
11939
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
11939
-
پديد آورنده
فاطمه خداورديان
-
عنوان
طراحي وسيله اي براي آموزش نماز به كودكان (4 تا 7 سال) با رويكرد فرهنگي مذهبي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مكانيك - طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
تير ماه1391
-
تاريخ دفاع
تير ماه1391
-
استاد راهنما
دكتر حسن صادقي نائيني
-
استاد مشاور
دكتر مهدي خرم -دكتر علي اصغر احمدي
-
چكيده
چكيده
نماز، تقديم حمد و سپاس به درگاه خالق منان و كاملترين پاسخ به عاليترين نياز انسان يعني كمال جويي است و با تركيب هماهنگ دل و زبان و حركت، نابترين و كاملترين نمونه و وسيلهى ذكر است. انساني كه از كودكي با نماز آشنا و مأنوس شود، زودتر شيريني عبادت و ارتباط با پروردگار را مي¬چشد. از بعد اجتماعي نماز، نوجوان را به جماعت نيك رفتاران پيوند مي¬دهد و از فرو رفتن در گرداب آشنايي با انحرافات باز مي دارد.
براساس تحقيقات انجام شده اينگونه به نظر مي رسد كه براي هدايت جامعه به سمت جامعه مهدوي نياز است تا افراد جامعه از كودكي با نماز آشنا شوند. در مطالعه توصيفي-تحليلي انجام شده در روند پروژه نيز مشخص شد؛ سن شروع به نماز خواني، بر ميزان پايبندي به نماز اثر خواهد داشت. اين نتيجه تاييدي بر اين نكته است كه رابطه اى معكوس بين سن و تربيت پذيري برقرار مي باشد.
همچنين مشخص شد 29 درصد افراد مورد مطالعه كه بيشترين ميزان فراواني را نيز داراست، توسط مادر خود نماز را آموختهاند اما بيشترين پايبندي به نماز مربوط به كساني است كه نماز را از پدر و يا مربي خود فرا گرفته باشند.
بر اساس آخرين نظريه هاي آموزشي، استفاده از بازي هاي آموزشي از موثر ترين روش ها به خصوص در آموزش كودكان است. طراحي بازي در جهت آموزش نماز به كودكان از نتايج بدست آمده پروژه مي باشد.
محصول پروژه در روند طراحي كاربر محور پس از طي چندين بار ارزيابي و بهبود در مرحله نهايي بر اساس رويكرد فرهنگي-مذهبي مورد ارزيابي قرارگرفت. نتايج آزمون طراحي شده براي سنجش ميزان كارآيي اين بازي نشان از موثر بودن محصول در آموزش نماز به كودكان مي باشد.
واژههاي كليدي: آموزش، وسايل كمك آموزشي، نماز، كودك، تربيت، طراحي صنعتي
-
لينک به اين مدرک :