-
شماره ركورد
12148
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12148
-
پديد آورنده
اسماعيل خدايي
-
عنوان
طراحي، كنترل و شبيه سازي سيستمهاي ذخيره كننده انرژي ...
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - راه آهن برقي
-
سال تحصيل
ارديبهشت 1392
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت 1392
-
استاد راهنما
دكتر فاضل
-
استاد مشاور
دكتر فرشاد
-
چكيده
چكيده
امروزه با توجه به محدوديت و هزينه بالاي انرژي، لزوم توجه به بهينه سازي مصرف انرژي الكتريكي حائز اهميت مي باشد. در شبكه هاي حمل ونقل برقي (قطار، تراموا و اتوبوس برقي) بخش اعظمي از انرژي ترمزي بدليل اينكه امكان برگشت به شبكه وجود ندارد بصورت انرژي حرارتي در بانك هاي مقاومتي تلف و باعث مشكلاتي از جمله ناپايداري ولتاژ مي گردد. از آنجايي كه امكان بازيابي و ذخيره انرژي حاصل از ترمزگيري در شبكه هاي راه آهن برقي مقدور مي باشد، لذا در اين ميان استفاده از تجهيزات ذخيره ساز جهت ذخيره كردن انرژي ترمزي مي تواند نقش بسزايي داشته باشد. هدف اين پايان نامه، ارائه برنامه اي جامع مبتني بر شبيه سازي سيستم هاي ذخيره كننده انرژي در شبكه هاي راه آهن برقي مي باشد. براي اين منظور، اجزاي سيستم اعم از پست هاي كشش، شبكه بالاسري و ريل سوم، قطار و سيستم ذخيره كننده انرژي مدل شده و در محيط برنامه نويسي نرم افزار متلب لحاظ گرديده اند. در ضمن الگوريتمي نوين براي كنترل مديريت انرژي با هدف ذخيره حداكثر انرژي حاصل از ترمز بازيابي و حداقل پيك جريان الكتريكي در خط تماس ارائه شده است.
نقش تجهيزات ذخيره كننده انرژي از جنبه هاي ديگر نظير تنظيم ولتاژ، كاهش پيك توان مصرف، كاهش آلودگي، افزايش قابليت اطمينان، كاهش هزينه هاي طراحي سيستم نيز قابل توجه بوده و در اين پايان نامه سعي شده است تا با در نظر گرفتن يكي از خطوط متروي شهر تهران اثر موارد مذكور به عنوان يك نمونه عملي، مطالعه و بررسي گردد.
واژههاي كليدي: راه آهن برقي، سيستم هاي ذخيره كننده انرژي، ابرخازن، بهينه سازي انرژي
-
لينک به اين مدرک :