-
شماره ركورد
12251
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12251
-
پديد آورنده
سجاد ابراهيم زاده
-
عنوان
بهينه سازي شاسي واگن مسافربري آلمان شرقي با استفاده از كوپل كردن نرم¬افزارهاي FEM و DOE
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - ماشين هاي ريلي
-
سال تحصيل
شهريور 1392
-
تاريخ دفاع
شهريور 1392
-
استاد راهنما
دكتر حبيب اله ملاطفي
-
چكيده
چكيده
امروزه بهينه¬سازي يكي از امور اجتناب نا¬پذير در صنعت مي¬باشد كه صنعتگران براي رقابت محصولات خود در سطح بين¬المللي بايستي به طور مستمر محصولات خود را بهينه¬سازي كنند. به هر اندازه كه فرآيند بهينه¬سازي با متغيرهاي بيشتر و سطوح بيشري و با صرف وقت و هزينه كم¬تر انجام شود مسلماً نتيجه بدست¬آمده نيز مطلوب¬تر خواهد بود. لذا براي صاحبان صنايع مطلوب¬تر است كه اين امر را با استفاده از نرم¬افزار طراحي¬ آزمايش¬ها كه نرم¬افزاري آماري است انجام دهند. عملكرد اين نرم¬افزار بدين صورت است كه به جاي استفاده از تعداد حالات زياد با تعداد معدودي آزمايش حالت بهينه را پيشنهاد مي¬دهد.
در اين پروژه، بهينه¬سازي واگن مسافربري آلمان شرقي از نوع كوپه¬اي با 66 مسافر با استفاده از پروفيل¬هايي با مقاطع استاندارد مورد مطالعه قرار گرفت. ابتدا با استفاده از نقشه¬هاي واگن و به دليل پيچيده بودن قسمت شاسي و مشكلاتي كه در مش¬بندي شاسي وجود داشت، اين واگن در نرم¬افزار Abaqus مدل سازي و مونتاژ شد. سپس مدل اوليه مش¬بندي شده و مطابق با استاندارد UIC مورد تحليل استاتيكي قرار گرفت. سپس با استفاده از كوپل كردن نرم¬افزار طراحي¬آزمايش¬ها(DOE) با نرم¬افزار اجزاء محدود(FEM) و انجام تعداد 22 آزمايش به جاي 432 آزمايش، حالت بهينه (سبك سازي واگن مسافربري آلمان شرقي با استفاده از پروفيل¬هايي با مقاطع استاندارد) مطابق با استاندارد UIC566 بدست¬آمد.
واژههاي كليدي: بهينه¬سازي، طراحي¬آزمايش¬ها، DOE، FEM، واگن مسافربري، تست واگن، تحليل استاتيكي و كوپل كردن نرم¬افزار FEM و DOE.
-
لينک به اين مدرک :