-
شماره ركورد
12451
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12451
-
پديد آورنده
سيد سعيد هاشمي نتاج
-
عنوان
بررسي رابطه بين فرهنگسازماني و رضايت شغلي نيروي انساني در سازمانهاي خدماتي: مطالعه موردي (سازمان مخابرات- شهرستان قائمشهر)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
ديماه 1392
-
تاريخ دفاع
ديماه 1392
-
استاد راهنما
دكتر سيد غلامرضا جلالي
-
استاد مشاور
دكتر روزبه قوسي
-
چكيده
چكيده:
امروزه تغييرات فزاينده و پرشتاب محيط سازمان ها سبب شده است سازمان ها براي موفقيت و پاسخگويي مناسب به اين شرايط، اجزاي اساسي و منابع بنيادين خود را بازشناسي و بازتعريف نمايند. اهميت فرهنگ سازماني در پيكره ي سازمان هاي امروزي و منابع انساني در پيشبرد اهداف سازمان بر كسي پوشيده نيست. فرهنگسازماني به عنوان يك جزء مهم و بنيادي در پيكره سازمان ها محسوب ميشود و به مثابۀ واقعيتي اجتماعي است كه بر مبناي تعاملات بيهمتاي اعضاي سازمان شكل ميگيرد و تنها يك متغير ساده نيست بلكه توسعه و گسترش فرايندهاي روان پويايي اعضاي سازمان است؛ از سوي ديگر، رضايت شغلي را به عنوان احساسات و عواطف ناشي شده از تجربيات كاري اعضاي سازمان دانسته اند.
با توجه به اهميت فرهنگ سازماني و رضايت شغلي كاركنان سازمان، در اين تحقيق به بررسي رابطه ي فرهنگ سازماني و رضايت شغلي كاركنان سازمان در شركت مخابرات شهرستان قائم شهر پرداخته شده است. در اين راستا ابتدا به مطالعه عميق و دقيق پيشينه موضوع در حوزه فرهنگ سازماني و رضايت شغلي و تاثير فرهنگ سازماني بر رضايت شغلي اهتمام گرديده و سپس با توجه به خصوصيات سازمان مورد مطالعه، تحقيقات صورت گرفته و نيز مصاحبه هاي صورت گرفته با مديران ارشد سازمان و چند تن از كاركنان، فرضيات تحقيق مبتني بر مدل فرهنگ سازماني دنيسون و مدل رضايت شغلي اسپكتر، طراحي گرديد. بر اساس پرسشنامه هاي استاندارد موجود براي مدل هاي انتخاب شده، پرسشنامه اي طراحي گرديد. پرسشنامه در سازمان توزيع گرديد و تمامي اعضاي سازمان به علت كم بودن تعداد به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. روايي پرسشنامه مبتني بر نظرات خبرگان و پايايي آن بر اساس روش آلفاي كرونباخ با مقدار 0.83 مورد تاييد قرار گرفت. پرسشنامه ها ضمن ارائه توضيحات مختصر به تمامي افراد سازمان پاسخگويي و گردآوري شد و مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
نتايج تحقيق حاكي از آن است كه در سازمان مورد مطالعه، ابعاد فرهنگ سازماني بر رضايت شغلي كاركنان تاثير گذار است. ويژگي هاي سازماني در اين سازمان موجب شده است تاثيرگذاري فرهنگ سازماني بر رضايت شغلي كاركنان آن چنان كه در تحقيقات گذشته مورد اشاره قرار گرفته است، نباشد. بدين صورت كه تاثير مثبت درگير شدن در كار از ابعاد فرهنگ سازماني بر تمامي ابعاد رضايت شغلي رد شده است و ابعاد ديگر فرهنگ سازماني به طور موردي بر ابعاد رضايت شغلي تاثير مثبت داشته است.
واژه¬ كليدي: فرهنگ سازماني، رضايت شغلي، نيروي انساني، مخابرات
-
لينک به اين مدرک :